Наукові та навчально-методичні праці
Праці професорсько-викладацького складу кафедри неодноразово посідали призові місця на конкурсі наукових і навчально-методичних праць викладачів СумДПУ імені А. С. Макаренка:
- за підсумками 2014 року прихильність журі конкурсу здобули 2 видання: 1) Русский язык : учеб. для 3 кл. общеобразоват. учеб. завед. с обуч. на укр. яз. / В. И. Стативка, Е. И. Самонова, Т. М. Полякова. – К.: Генеза, 2013 (категорія «Навчальні посібники для ЗНЗ з грифом МОН України», І місце); 2) Савченко З. В. Педагогічна практика зі світової літератури : навч.-метод. посібник. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013 (категорія «Навчальні посібники для ВНЗ з грифом університету», ІІІ місце);
- за підсумками 2015 року перемогу святкувало видання: Русский язык : учеб. для 4 кл. общеобразоват. учеб. завед. с обуч. на укр. яз. / В. И. Стативка, Е. И. Самонова, Т. М. Полякова. – К.: Генеза, 2015 (категорія «Навчальні посібники для ЗНЗ з грифом МОН України», І місце);
- за підсумками 2017 року було відзначено видання: Пахненко И. И. Методика преподавания лингвистических дисциплин в высшей школе. Теория. Практикум : учеб. пособие для студ. пед. вузов. – Сумы : Университетская книга, 2017 (категорія «Навчальні посібники для ВНЗ з грифом ВНЗ», ІІІ місце);
- за підсумками 2018 року призове місце посіло видання: Голодомор на Сумщині у спогадах очевидців : зб. матеріалів / упор., передм., приміт. С. В. П’ятаченка. – Вид. 2-е, доп. та випр. – Суми : Вид-во «МакДен», 2018 (поза категоріями, ІІІ місце).
- Стативка В. И. Взаимосвязанное обучение умениям речевой деятельности : монография. – Сумы : Ред.-издат. отдел СумГПУ им. А. С. Макаренко, 2004. У монографії висвітлено сучасні підходи до формування мовленнєвої та комунікативної компетенції школярів у процесі підготовки до створення текстів і безпосередньо під час їх створення. Докладно з’ясовано сутність взаємозв’язаного навчання видів мовленнєвої діяльності: розглянуто психолого-педагогічні, методичні та лінгвістичні засади формування вмінь мовленнєвої діяльності учнів; визначено специфіку пізнавальних і практичних методів, що їх застосовують в умовах взаємозв’язаного навчання; подано результати дослідження, що свідчать про ефективність обраного підходу.
- П’ятаченко С. В. До народних джерел Сумщини. – Суми : МакДен, 2004. Видання складається з двох частин: навчального посібника і хрестоматії. Навчальний посібник висвітлює етапи становлення фольклористики на Сумщині та внесок у цю науку П. Куліша, М. Маркевича, П. Литвинової-Бартош, О. Потебні, І. Манжури та ін. У хрестоматії вміщено фольклорні записи з теренів Сумщини, здійснені у ХІХ і ХХ століттях, а також сучасні записи, зроблені у 2004 році учасниками фольклорної експедиції під керівництвом автора посібника.
- П’ятаченко С. В. Фольклористична діяльність Павла Гнідича : монографія. – Суми : МакДен, 2004. У виданні вперше здійснено спробу системного аналізу наукового доробку українського фольклориста, етнографа і педагога Павла Олександровича Гнідича (1884 – 1919), вперше подано біографію вченого, з’ясовано його світоглядні переконання і методологічні засади діяльності.
- Медвідь Н. О. Українська література у взаємозв’язках із зарубіжною літературою : навч.-метод. посібник для вчителів і студентів-філологів. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2005. У посібнику розглянуто взаємозв’язки української та зарубіжної літератури, на різних рівнях простежено подібності й відмінності художніх творів, висвітлено погляди автора щодо компаративного підходу в контексті сучасної філологічної освіти.
- Російська мова : програма для 5 – 12 кл. загальноосвіт. навч. закл. з рос. мовою навч. / Н. Г. Озерова, Г. О. Михайловська, Л. В. Давидюк, В. І. Статівка, К. І. Бикова. – Чернівці : Вид. дім «Букрек», 2005.
- Тестовые и контрольные задания по современному русскому языку. Ч.III: Синтаксис, пунктуация : учеб. пособие для студ. филол. ф-тов / авт. : Пахненко И. И., Силка А. А., Телетова С. Г. и др. ; под ред. Л. Б. Фоминой. – Сумы : СумГПУ им. А. С. Макаренко, 2005. У збірнику вміщено багатий мовний матеріал у вигляді тестів різної складності з усіх тем курсу синтаксису і пунктуації, що сприяє індивідуалізації навчання й урізноманітненню його форм.
- Мурашова А. А. Литературное краеведение: теория и практика использования в учебной и воспитательной работе : учеб. пособие для студ. гуманит. ф-тов высш. учеб. завед. – Сумы : СумГПУ имени А. С. Макаренко, 2006. У посібнику розглянуто найбільш суттєві аспекти теорії та практики літературного краєзнавства і його використання в навчальній та виховній роботі на прикладі зв’язків відомих російських письменників із Сумщиною; здійснено спробу систематизувати відомості про російсько-українські літературні зв’язки XVIII – ХХ століть.
- Каменська І. В. Українська інтимна лірика 20 – 30-х років ХХ століття. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2006. У хрестоматії-посібнику зібрано зразки української інтимної лірики 20 – 30-х років ХХ століття, подано довідковий матеріал про поетів, а також завдання, відповіді на які потребують зосередженого і глибокого прочитання поезій.
- Абрамов І. З історії та культури селища Вороніж : фольклорно-етнографічні та краєзнавчі нариси / упор., передм., прим. С. В. П’ятаченка. – Суми : МакДен, 2007. У книзі вміщено найбільш визначні фольклорно-етнографічні та краєзнавчі статті й нариси І. С. Абрамова (1874 – 1960), які він друкував упродовж життя в періодичних виданнях. Ці твори присвячено дослідженню народної культури й історії його рідного селища Вороніж Шосткинського району Сумської області.
- Вивчення зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах (теорія і практика) : навч.-метод. посібник для вчителів та студентів-філологів. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2009. У посібнику подано методичні матеріали, пов’язані з вивченням зарубіжної літератури різних періодів, схарактеризовано найбільш показові мистецькі явища і тенденції, розглянуто художні особливості творчості окремих письменників.
- Курсовая работа по русской литературе XIXвека : метод. рекомендации / сост. В. В. Милованова. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2010. У збірнику вміщено теми курсових робіт, що передбачають дослідження творчості письменників у цілому, окремих творів та їх компаративний аналіз. До кожної теми запропоновано методичні вказівки та список літератури.
- Курсова робота із зарубіжної літератури : метод. рекомендації / укл. І. В. Каменська, В. В. Мілованова, З. В. Савченко. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012. У виданні подано докладні вказівки щодо виконання курсових досліджень включно з орієнтовними планами, методичними порадами та рекомендованою для опрацювання літературою.
- Мілованова В. В. Сучасна зарубіжна література (кінець ХХ – початок ХХІ століття) : навч. посібник. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. У посібнику висвітлено численні тенденції розвитку світового літературного процесу помежів’я ХХ – ХХІ століть на прикладі творчості визначних представників літератури Франції, Великобританії, Чехії, Італії, Сербії, Німеччини тощо.
- Савченко З. В. Педагогічна практика зі світової літератури : навч.-метод. посібник. – Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2013. До посібника включено теоретичні матеріали та практичні поради з викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах; висвітлено загальні положення про педагогічну практику зі світової літератури, подано класифікацію традиційних та інноваційних видів аналізу художніх творів, розглянуто факультативні заняття як форму виявлення та реалізації дослідницько-творчих здібностей школярів.
- Виды лингвистического анализа в образцах и комментариях: учеб. пособие / авт. кол. : Волкова О. Н., Евграфова А. А., Конёк О. П., Монжалей Т. К., Пахненко И. И., Силка А. А., Стативка В. И., Телетова С. Г. и др. ; под ред. А. А. Силки. – Сумы : Университетская книга, 2015. Посібник присвячено різним видам аналізу мовних одиниць усіх рівнів. Крім уніфікованих схем, у ньому вміщено зразки відповідного розбору і науково-методичні коментарі складних випадків аналізу.
- Пахненко И. И. Методика преподавания русского языка в начальной школе с украинским языком обучения. Тестовые и индивидуальные учебно-исследовательские задания : учеб. пособие для студ. высш. учеб. завед. – 2‑е изд., стереотип. – Сумы : ИТД «Университетская книга», 2015. (Гриф Міністерства освіти і науки України, лист № 14/18-37.1 від 09.01.2009 р.) Посібник містить тестові завдання з усіх розділів курсу. Різноманітність тестів за формою постановки завдання і за характером матеріалу дозволяє використовувати їх не тільки для контролю, але й під час вивчення певних тем.
- Медвідь Н. О. Літературні паралелі на уроках української та зарубіжної літератури : навч.-метод. посібник для вчителів та студентів-філологів. Вип. І. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2015. Висвітлено особливості порівняльного вивчення творів української та зарубіжної літератури за принципом зіставлення «свого» й «іншого».
- Пахненко И. И. Методика преподавания русского языка в начальной школе с украинским языком обучения (Руководство к самостоятельному изучению курса) : учеб. пособие для студ. высш. учеб. завед. – 2‑е изд., стереотип. – Сумы : ИТД «Университетская книга», 2016. (Гриф Міністерства освіти і науки України, лист № 14/18.2-781 від 28.03.2006 р.) Посібник містить матеріал, що забезпечує пізнавально-практичну діяльність студентів: теоретичну інформацію, систему завдань для самостійної роботи, перелік наукових джерел до кожної теми, завдання і рекомендації щодо виконання контрольної роботи, екзаменаційні питання, а також додаток, що включає нормативні документи, статті зі спеціалізованої періодики, фрагменти посібників.
- Пахненко И. И. Методика преподавания лингвистических дисциплин в высшей школе. Теория. Практикум : учеб. пособие для студ. пед. вузов. – Сумы : Университетская книга, 2017. У посібнику висвітлено актуальні питання методики викладання лінгвістичних дисциплін у вищих навчальних закладах з урахуванням традиційних настанов і нових тенденцій у фаховій лінгвістичній освіті. Видання адресовано магістрантам, аспірантам, викладачам філологічних факультетів.
- Введение в литературоведение: практикум для иностранных студентов / укл. З. В. Савченко. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. У виданні послідовно розглянуто систему теоретико-літературних понять, необхідних для компетентного аналізу художніх творів. Формуванню практичних навичок сприяють завдання у межах кожного тематичного блоку. Доступність викладу матеріалу і рівень складності практичних завдань, що поступово зростає, дозволить іноземним студентам опановувати літературознавчою термінологією, а також використовувати набуті знання під час вивчення зарубіжної літератури.
- Савченко З. В. Світова література ХХ століття: тенденції розвитку : навч. посібник. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. Навчальний посібник містить матеріали, що відображають провідні тенденції розвитку світової літератури ХХ століття. Увагу зосереджено на причинах і передумовах зміни естетичних пріоритетів у межах зазначеного культурно-історичного періоду, акцентовано на національній самобутності та міжнаціональних літературних зв’язках, проаналізовано динаміку світової літератури із залученням творів найбільш відомих представників доби.
- Формування мовного естетичного ідеалу засобами навчальних дисциплін : зб. статей / [ред. кол. : І. Б. Іванова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. У збірнику висвітлено актуальні питання сучасного мовознавства, літературознавства і методики викладання дисциплін гуманітарного циклу.
- Голодомор на Сумщині у спогадах очевидців : зб. матеріалів / упор., передм., приміт. С. В. П’ятаченка. – Вид. 2-е, доп. та випр. – Суми : Вид-во «МакДен», 2018. Збірник містить спогади очевидців голодоморів 1932 – 1933 і 1946 – 1947 років на Сумщині, що їх зібрано педагогами, учнівською та студентською молоддю в межах проекту «Голодомор у пам’яті народу».
- Медвідь Н. Літературні паралелі на уроках української і зарубіжної літератури : навч.-метод. посібник [для вчителів і студентів-філологів] (вип. ІІ) / Н. Медвідь. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2019. У посібнику подано матеріал, що відбиває зв’язки між двома або трьома творами різнонаціональних літератур. На рівні проблематики, сюжету, образної системи й поетики простежено подібності та відмінності текстів, досліджено оригінали й переклади. Суто теоретичні положення врівноважено безпосереднім розглядом «живого» матеріалу і конкретними методичними порадами.
- Пятаченко С. В. История зарубежной литературы XVII – XVIII вв. : учеб.-метод. пособие для иностр. студ. спец. «Русский язык и зарубежная литература». Сумы : ФОП Цьома С. П., 2020. 144 с.
- П’ятаченко С. В. Історія зарубіжної літератури І половини ХІХ століття (романтизм). Методичні рекомендації до практичних занять для студентів ІІ курсу факультету іноземної та слов’янської філології ОР Бакалавр ОПП Середня освіта (Українська мова та література, англійська мова). Суми : ФОП Цьома С. П., 2020. 62 с.
- П’ятаченко С. В. Загальнонаціональні та регіональні етнокультурні коди в українському фольклорі ХІХ – початку ХХ ст. / С. В. П’ятаченко // П’ятаченко С. В. Фольклор і література: художня рецепція етнокультурних кодів : [монографія] / Н. І. Кириленко, С. В. П’ятаченко. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2019. – C. 6-73.
- Введение в литературоведение : практикум для иностранных студентов / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; укл. З. В. Савченко. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – 142 с. – Мова рос.
- Іванова І. Б., П’ятаченко С. В . Україна у творчості зарубіжних письменників : навчально-методичний посібник / І. Б. Іванова, С. В. П’ятаченко. – Суми : ФОП Цьома С.П., 2021. – 138 с.
- Виды лингвистического анализа в образцах и комментариях: учебное пособие. Издание 2-е, исправл. и дополн. / под редакцией канд. филол. наук., доцента А.А.Силки. Сумы: Университетская книга, 2015. 254 с.
- Тестовые и контрольные задания по современному русскому языку. Часть I. Фонетика, фонология, орфоэпия, графика, орфография, лексикология, фразеология, словообразование: учебное пособие для студентов-филологов / под ред. С.Г.Ивасюк и И.И.Пахненко. Сумы, 2000. 158 с.