Протягом звітного періоду:
- Проведено фольклорну конференцію «Шляхами легенд».
- Підготовлено до друку збірник «Польові дослідження фольклору Сумщини».
- Підготовлено до друку збірник наукових праць студентів «Актуальні питання літератури і фольклору».
- Організовано екскурсії студентів до Сумського обласного краєзнавчого музею на виставку «Весільна обрядовість Сумщини».
- Проведено засідання гуртка на тему «Фольклорна обрядовість Сумщини».
- Зібрано матеріал із дитячого фольклору в Сумській області.
- Поповнено електронну бібліотеку лабораторії літературного краєзнавства.
- Проведено майстер-клас «Оповідальна творчість українців» для студентів, викладачів, учителів, учнів МАН.
- Підготовлено доповіді студентів на Міжнародну наукову інтернет-конференцію «Філологія, лінгводидактика в науковому дискурсі».
- Підготовлено доповіді студентів на наукову Всеукраїнську конференцію, присвячену О. Потебні.
- Підготовлено до друку збірник «Літературна студентська творчість для дітей».
- Підготовлено доповіді студентів на Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Інновації в освіті та педагогічна майстерність учителя-словесника».
- Захищено кваліфікаційні роботи «Етнопсихологічні коди у прозі Дочинця» (Зякун А.), «Барокові риси в літописах 18 ст.» (Німенко Н.), «Художньо-стильові особливості перекладів М. Лукаша» (Воропай О.).
Студентський науковий гурток «Урок української літератури: проблеми, досвід, знахідки» в першому семестрі 2020-2021 навчального року працював під керівництвом доцента кафедри української мови і літератури Захарової В. А. Заняття наукового гуртка відбувалися на базі академічної 241 групи.
10 вересня 2020 року студенти 241 групи ознайомилися із планом роботи студентського наукового гуртка та в рамках його першого засідання було запропоновано здобувачам вищої освіти доповідь магістрантки 252 групи Лисянської В. «Інтерпретація образу жінки на уроках української літератури в 10-11 класах», де було запропоновано пообразний спосіб аналізу твору сучасної української літератури на прикладі роману Володимира Лиса «Соло для Соломії». Результати виконаного наукового дослідження Лисянської В. були успішно апробовані на базі Голубівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лебединської районної ради, про що оформлено відповідну довідку.
17 вересня 2020 року магістрантка Боюн Б. виголосила повідомлення про формування емоційно-ціннісних ставлень молодших підлітків під час вивчення прозових та поетичних творів, що вивчаються відповідно до шкільної програми. Боюн Б. працює на посаді помічника вчителя Піщанської ЗОШ, тому її діалог зі студентами мав ще й профорієнтаційне спрямування. Результати виконаного наукового дослідження Боюн Б. були успішно апробовані на базі Піщанської ЗОШ І-ІІ ступенів Сумської районної ради, про що оформлено відповідну довідку.
17 вересня 2020 року магістрантка Рябко Т. презентувала висновки виконаного на кафедрі української мови і літератури наукового дослідження «Поза межами болю» Осипа Турянського: літературознавчий і методичний аспекти», де здійснила огляд питання рецепції творчості автора та запропонувала методику вивчення повісті-поеми у старших класах.
9 жовтня 2020 року за підтримки студентів ОС Магістр спеціальності 035 Філологія Клешніної С. та Чирченко Р. відбулася презентація літературного вечора до Дня працівників освіти і науки з використанням зразків виразного декламування поетичних творів про вчителя, мультимедійних презентацій та відео із застосуванням пісень про вчителя, створених на основі віршів українських поетів та покладених на музику.
Із застосуванням переваг Zoom 11 листопада 2020 року на платформі Дистанційного навчання здобувачам вищої освіти 241 і 211 груп було запропоновано літературний вечір про сучасну українську поезію (Юрій Андрухович, Сергій Жадан). Студенти першого курсу приєдналися до проведення засідання студентського наукового гуртка і прочитали вірші С. Жадана та Ю. Андруховича напам’ять.
Із застосуванням переваг Zoom 25 листопада 2020 року на платформі Дистанційного навчання здобувачам вищої освіти було запропоновано літературний вечір «Стежками козацької слави».
Керівник гуртка
доцент Захарова В. А.
Студентський науковий гурток функціонує з 2013 року. До складу гуртка входять студенти І, ІІ, ІV, V та VІ курсів спеціальності Середня освіта (Українська мова та література) та спеціальності Філологія (Українська мова та література) денної та заочної форми навчання. Староста гуртка - студентка Лисянська Вікторія.
Мета наукового гуртка – формування у майбутніх учителів навичок дослідника, який буде готувий до розв’язання наукових завдань, що мають практичне значення для їхньої майбутньої професійної діяльності.
Серед завдань студентського наукового гуртка - закріплення теоретичних знань, отриманих під час вивчення навчальних дисциплін, оволодіння початковими навичками планування, організації та проведення наукових досліджень. Розв’язання цих завдань здійснюється шляхом підготовки рефератів, доповідей, участі у перших наукових конференціях, реалізація грантових проєктів з медіаграмотності та медіакультури, критичного мислення майбутніх учителів. Паралельно формуються навички створення власних якісних медіапродуктів, ефективної комунікації; використання онлайн-інструментів під час здійснення професійної діяльності, що покладено в основу наукових досліджень.
Основні теми:
- Проведення теоретичних та експериментальних досліджень актуальних проблем формування критичного мислення, медіакомпетентності майбутнього вчителя-словесника;
- Інтеграція онлайн-інструментів та ігрових розробок із інфомедійної грамотності Академії Української Преси та IREX під час майбутньої навчальної і виховної професійної діяльності;
- Організація наукових досліджень та наукових заходів з використанням онлайн-платформи під час дистанційного навчання у співпраці з загальноосвітніми закладами міста, громадськими організаціями, навчально-освітніми закладами України.
- Формування навичок створення якісних медіапродуктів учителя – відеовлогів, самопрезентацій, інтерактивних плакатів, блогів, електронних газет;
- Формування цифрової грамотності та академічної доброчесності юних досілдників.
- Використання результатів практичних здобутків під час роботи над курсовими та дипломними проєктами.
Основні теоретичні положення висвітлювалися у доповідях на науково-практичних конференціях - Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції студентів, магістрантів, аспірантів «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі» (СумДПУ імені А.С. Макаренка, листопад), Міжнародній науково-практичній конференції «Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті» (м. Суми, СумДПУ імені А.С. Макаренка, грудень), та засіданнях наукового гуртка, наукових всеуніверситетських кампусах (Міжнародний тиждень медіаграмотності у Сумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка - цикл онлайн-тренінгів «Віртуальний та реальний світи: чи є межа?» для здобувачів вищої освіти ННІ історії, права та міжнародних відносин, ННІ фізичної культури, Природничо-географічного факультету, Факультету іноземної та слов’янської філології за матеріалами уроку, розробленого в межах проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо–медійна грамотність», що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси) та збірниках студентських робіт: 1.Збірник студентських есе «Цінності академічної доброчесності та етики» / Вступне слово О. Семеног / За ред. Л.Пшеничної, Г. Довгополової, А. Вертеля, М. Ячменик. Суми. 2021. 80 с.
2. Збірник студентських наукових есе «Вимкни режим автопілота або як раціонально користуватися соціальними мережами» / За ред. М. Ячменик, І. Горбатенко, А. Сиріної. Суми. 2021. 60 с.
Практичні результати роботи учасників гуртка містить блог «Освітній простір медіаграмотності» (https://mediaspaceteacher.blogspot.com) та віртуальна лабораторія «Медіакультура учителя-словесника» (https://www.facebook.com) у мережі Фейсбук, учасниками якої є понад 4 тисячі вчителів української мови і літератури з усієї України.
На чолі з керівником наукового гуртка юні дослідники (Лисянська Вікторія, Новікова Мирослава, Вербицька Вікторія, Провозьон Софія, Шумило Катерина та ін.) є розробниками та реалізаторами грантових проєктів «Школа відповідального батьківства «Медіапазли» Ради міжнародних наукових обмінів та досліджень (IREX) (2020-2021 рр) https://sites.google.com, реалізованого за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова) за участі стейкхолдерів: здобувачів вищої освіти, учнів середніх та старших класів, батьків та освітян Сумської області; https://youtube.com (відео про проєкт).
Всеукраїнський турнір шкільних команд прикордонних регіонів Ради міжнародних наукових обмінів та досліджень (IREX) (2021-2022 рр) https://sites.google.com
Інклюзивно-просвітницький простір “Медіаграмотність там, де не чути сирен” Академії Української Преси (2022 р.) для людей із порушенням слуху https://www.youtube.com.
Члени наукового гуртка тісно співпрацюють зі стейкхолдерами академічної спільноти Академії Української Преси, Ради міжнародних наукових досліджень та обмінів IREX.
Зокрема, були учасниками вебінарів від Академії Української Преси (В.Ф. Іванов, Т.В. Іванова), Майстерні медіаграмотності (керівник — менеджерка з розбудови освітнього потенціалу IREX Тараненко О.В.), учасниками гостьової лекції "Інформаційна гігієна в умовах війни" запрошеного стейкхолдера Оксани Волошенюк, менеджерки медіаосвітніх програм АУП (з 2011), наукового співробітника відділу екранних мистецтв та культурології ІМФЕ ім. М. Рильського НАН України. Співавторки та наукового редактора 27 посібників, підручників, навчальних програм з медіаосвіти та медіа грамотності, з яких 18 рекомендовано Міністерством освіти та науки України для викладання, координаторки п'яти науково-практичних міжнародних конференцій з медіаосвіти (2013, 2015, 2016, 2017 рр.), членкині Міжнародної федерації кінопреси (FIPRESCI), Національної спілки кінематографістів, Спілки кінокритиків України.
Студентський науковий гурток «Мовна культура вчителя-словесника» створений при кафедрі української мови і літератури у вересні 2019 року.
До складу гуртка входить шість студентів ІІ, ІУ, У та УІ курсів спеціальності Середня освіта (Українська мова та література) та спеціальності Філологія (Українська мова та література) денної форми навчання. Старостою гуртка є студентка ІІ курсу Новікова Мирослава.
Робота в науковому гуртку має творчий характер і виховує у майбутнього педагога якості дослідника, збагачує і закріплює знання й уміння студентів, готує їх до розв’язання завдань, які мають практичне значення для їх майбутньої професійної діяльності. Основними завданнями студентського наукового гуртка є закріплення теоретичних знань, отриманих під час вивчення навчальних дисциплін, оволодіння початковими навичками планування, організації та проведення наукового дослідження. Розв’язання цих завдань здійснюється шляхом підготовки рефератів і доповідей.
За звітний період студенти виступили і обговорили такі доповіді: «Мовна культура як складова педагогічної культури вчителя-словесника» (Пісклова І.), «Мовленнєвий етикет учителя-словесника» (Новікова М.), «Особливості ідіостилю Ліни Костенко» (Пісклова І.), «Сучасні технології навчання мовної культури» (Овдієнко О.). Гуртківці взяли участь у ІІІ Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції студентів, магістрантів, аспірантів «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі» (СумДПУ імені А.С. Макаренка, 8 листопада 2019), Міжнародній науково-практичній конференції «Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті» (м. Суми, СумДПУ імені А.С. Макаренка, 12 грудня 2019 р.), VІ Міжнародній науково-практичній конференції «Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка», (5 грудня 2019 р., м. Суми, СОІППО).
Результати роботи гуртківців висвітлені в наукових статтях та монографії:
- Рудь О., Пісклова І. Реалізації соціокультурної змістової лінії на уроках української мови в середній школі: Монографія / Рудь Ольга, Пісклова Ірина. – Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2019. – 75 с.
- Рудь О., Пісклова І. Текст як провідний засіб реалізації соціокультурної змістової лінії в процесі навчання української мови / Рудь О., Пісклова І. // Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка : збірник наукових статей у 2 частинах / За заг. ред. О.В. Зосименко. – Суми : ФОП Цьома С.П., 2019.
- Горбатенко І. Тематичні групи лексики у вибраних поезіях Сергія Жадана (збірка «Антена») // Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі: Збірник наукових праць. – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2019.
- Пісклова І. Дефініції поняття «ідіостиль» у сучасній лінгвістичній літературі // Філологічні студії : збірник статей студентів, магістрантів, молодих учених // За заг. ред.. В.В. Герман. – Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2019. – С. 102–107.
- Пісклова І. Фонетико-стилістичні засоби поетичного мовлення Ліни Костенко / Пісклова І. // Від творчого пошуку – до професійного становлення: Збірник наукових праць студентів, магістрантів та молодих дослідників. – Суми: СОІППО, 2019.
Напрям діяльності: здійснення наукових досліджень та прикладних розробок з питань формування академічної культури дослідника.
Основні завдання:
- проведення теоретичних та експериментальних досліджень актуальних проблем формування академічної культури суб'єктів дослідницького навчання;
- науково-методичне забезпечення формування академічної культури дослідника (учнів старшої школи, бакалаврів, магістрів);
- використання результатів досліджень у процесі підготовки бакалаврів, магістрів;
- організація наукових досліджень, проведення науково-методичних конференцій, семінарів, нарад у співпраці з установами Національної академії педагогічних наук України, вищими навчальними закладами, закладами післядипломної освіти та загальноосвітніми школами.
Опис діяльності, результативність роботи.
Закінчено розробку проєкту на тему «Формування громадянської компетентності на уроках української мови у 10 класі. Приходько Марина здобула перше місце у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт з методики навчання української мови і літератури (м.Умань, 2019) Виконуються магістерські роботи.
Виконуються спільні проєкти з:
- кафедрою ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття», відділом теорії і практики педагогічної освіти імені академіка ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України з актуальних проблем педагогічної майстерності,
- кафедрою стилістики української мови НПУ імені М. П. Драгоманова – підготовки програм з української мови для старшокласників;
- Загальноукраїнським центром словникарства УМІФ НАН України –проєкт «Словникова культура дослідника».
- Сумським територіальним відділенням Малої академії наук України - проєкт «Основи академічної/наукової мовної культури» для вчителів, керівників робіт слухачів МАН».
- Спільно з кафедрою соціально-гуманітарної освіти КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (кер. Жук М.В.) реалізується пілотний телекомунікаційний проєкт для учнів 1-2 класів «Дорожні карти Нової української школи (від теорії до практичних проектів)», мета якого: формування українськомовної компетентності школярів різних регіонів України.
Учасники: Шосткинська спеціалізована школи І ступеня № 13 Сумської області (В.Балицька) та НВК «Гуцульщина» Рожнівський Ліцей Івано-Франківської області (О.Радиш).
Студенти беруть участь у проєкті.
Проведено тематичні виставки, Свято українського словника, День української мови і писемності, конференції.
Із ВНЗ та установами (а також із закладами, з якими підписані угоди про наукову співпрацю у попередні роки: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Луцький педагогічний коледж, Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені М. Грушевського, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»; ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені В.Стефаника»; Луганський національний університет імені Тараса Шевченка; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України (м. Київ).
міжнародні «Академічна культура дослідника в освітньому просторі» (Суми, 17.05. 2019р.); «Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті» (12 грудня 2019 р.); «Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства» (14.02.2019 р.); «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі» (7.11 2019 року); усеукраїнську («Інновації в освіті та педагогічна майстерність учителя-словесника» (24-25.10 2019 р.)) конференції, майстер-класи.
Проведено зустрічі із заслуженою вчителькою України Калинич О., заняття із начальником Державної служби якості в Сумські області Рябухою А.П.
Підготовлено збірників наукових конференцій – 3.
Діяльність гуртка висвітлювалась на головній сторінці університету, в соціальних мережах, а також на сайтах таких закладів та установ:
- Чернівецький національний університет;
- Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет».
- Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України (м. Київ),
- Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені М. Грушевського.
Наукова проблемна група функціонує протягом восьми років. Її основне завдання – обговорення нових підходів до організації занять у школі, використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови, формування мовної особистості учня засобами інтерактивних технологій. Діяльність групи поєднує різні форми роботи: дискусія, доповідь, обговорення доповідей, участь у тематичних заходах, конкурсах, семінарах, конференціях тощо. Відповідно до плану роботи гуртка у І семестрі 2019-2020 н.р. засідання проблемної групи відбувалися щомісяця, усього було проведено 4 засідання.
Основні теоретичні положення і практичні результати роботи групи висвітлювалися у доповідях на науково-практичних конференціях та засіданнях проблемної групи.
Протягом семестру учасники групи взяли активну участь у Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції студентів, магістрантів, аспірантів «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі» (8 листопада 2019 року), ІІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Культуромовна особистість фахівця ХХІ століття» (12 грудня 2019 року).
Студенти взяли активну участь в обговоренні актуальних методів та форм запровадження інноваційних технологій на уроках словесності. Кращі вчителі-практики з різних шкіл Сумської області, з різним педагогічним досвідом передавали свої знання та вміння студентам-філологам – майбутнім колегам.
21 листопада з учасниками групи був проведений круглий стіл «Думки майбутніх учителів-словесників щодо правопису 2019» зі студентами 4 курсу.
Під час круглого столу студенти обговорили найпомітніші інновації у правописі 2019 року та вислови різноманітні погляди.
- Горбатенко Ірина: «На мою думку, новий правопис має на меті повернути питомо українську орфографію, яка протягом багатьох років була заборонена і перероблена під російську мову. Ми маємо знати і використовувати ті надбання нашого народу, які були і є характерними для українського письма, а не послуговуватися чужими, тим більше у новому правописі багато спрощень, що характеризує його з позитивного боку».
- Зленко Аліна: «Зміни в українському правописі будуть зручними і в повсякденному спілкуванні, адже кількість варіантних слів розширюється, а учні зменшуть час на роздуми над правильним написанням того чи іншого слова. Тобто зміни сприятимуть полегшенню В усіх сферах життя, особливо для тих хто не має філологічної освіти».
- Пєхова Анна: «Новий правопис справив на мене суперечливе враження. Адже з одного боку, він усуває чимало нелогічних випадків, а з іншого – варіантність слів породжує ще більше помилок».
- Дубина Маргарита: «На мою думку, зміни в новому правописі призведуть до удосконалення сучасної української літературної мови. Ці нововведення прийме і буде вкорінювати кожен свідомий громадянини України, адже мова – це індекс нації».
Робота проблемної групи «Інноваційні підходи до навчання української мови в загальноосвітніх навчальних закладах» відбувається систематично і на належному рівні.
«СТЕЖКАМИ КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ» – таку назву мав літературний захід, що відбувся 25 листопада за сприяння студентів-філологів 241 та 211 груп. Студенти освітнього ступеня бакалавра змогли простежити втілення образу козаків і національно-визвольної боротьби часів козацтва у літописних, художніх поетичних творах та кінематографі, продемонструвати національний характер творів про козаків. Студенти – майбутні вчителі-філологи – переконалися, що українська література як навчальна дисципліна в закладі загальної середньої освіти сприяє вихованню свідомої патріотичної особистості, розвиває історичну пам’ять, спонукає до вивчення української мови та літератури, формує естетичні смаки і культуру світосприйняття засобами художнього слова. Свого часу Іван Франко зазначав, що найперша прикмета освіти – знати минуле і сучасне свого народу. Українська література – це художній літопис минулого, перегук століть, духовна скарбниця нації, саме на основі художніх творів необхідно виховувати національну психологію і світосприйняття підростаючого покоління.