Навчання, викладання під час війни закуталізовує надто багато питань, які потребують відповідей. Школа, коледж, університет стають осередками психологічної підтримки, національно-патріотичного виховання, академічної культури учасників освітнього процесу.
18-19 травня 2023 року до Дня науки і в День вишиванки в Сумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка відбулася Міжнародна науково-практична конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених «АКАДЕМІЧНА КУЛЬТУРА ДОСЛІДНИКА В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТА НАЦІОНАЛЬНИЙ ДОСВІД».
Ініціатори: науково-дослідна лабораторія «Академічна культура дослідника», лабораторія інфомедійної грамотності Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка.
Співорганізатори конференції:
- Кафедра ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття»; Рада молодих науковців Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України;
- Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України;
- Кафедра ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття»
- Рада молодих вчених при Міністерстві освіти і науки України
- ВГО «Інноваційний університет»
- Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
- Університет Григорія Сковороди в Переяславі
- Донецький національний університет імені Василя Стуса
- ГО «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури»;
- ГО «Інноваційні обрії України»
- КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради
- Український мовно-інформаційний фонд НАН України
- Управління державної служби якості освіти в Україні в Сумській області
- Батумський державний університет імені Шота Руставелі (Грузія)
- Інститут славістики ПАН (Польща); Таллінський технічний університет (Естонія)
- Гамбурзький університет (Німеччина); Тракайський центр освіти дорослих (Литва)
Мета заходу: обмін педагогічним досвідом в аспекті формування академічної культури дослідника в освітньому просторі; популяризація результатів наукових досліджень студентів, магістрантів, аспірантів, докторантів, учнів-слухачів МАН, наукових співробітників; презентація науково-методичних напрацювань учителів-дослідників; заохочення молоді до виконання наукових досліджень на засадах академічної доброчесності, сприяння упровадженню стандартів академічного письма та публікаційної етики.
Програмою конференції передбачено інтерактивні дискусійні платформи, вебінари в рамках підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, неформальної освіти здобувачів освіти, підведення підсумків конкурсу есе з академічної доброчесності.
З мотивувальним словом виступили: Любов Пшенична, перший проректор Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, кандидат наук з державного управління, професор; Ольга Кудріна, доктор економічних наук, професор, проректор з науково-педагогічної (наукової) роботи Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка; Олеся Ващук, голова Ради молодих учених при МОН України, доктор юридичних наук, професор кафедри криміналістики Національного університету «Одеська юридична академія»; Артем Артюхов, кандидат технічних наук, доцент, старший дослідник, член Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, член робочої групи “Educational Materials on Academic Integrity” (ENAI), керівник Групи сприяння академічній доброчесності, Сумський державний університет, Міжнародний інженер-педагог (ENG PAED IGIP); Dariush V. Skalski, Prof., Dr., Department of Physical Culture Academy of Physical Education and Sport by Jedrzej Sniadecki in Gdansk (POLAND); Андрій Коваленко, кандидат філологічних наук, доцент, декан факультету іноземної та слов’янської філології Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка; Галина Сотська, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, завідувач Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття»; Yuliia Kuzminska, Ph.D. Candidate, Master of Foreign Philology, Higher teacher assistant of North Cambridge Academy Level 4, Cambridge, Great Britain; Валентина Коваль, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри української мови та методики її навчання, декан факультету філології та журналістики Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини; Петро Бойчук, ректор Комунального закладу вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений працівник освіти України; Алла Рябуха, начальник Управління державної служби якості освіти в Україні в Сумській області.
У пленарних і секційних засіданнях, конкурсі академічної доброчесності взяли участь понад 200 учасників: науковці, викладачі, вчителі загальноосвітніх шкіл, учні старших класів - слухачі МАН, студенти, аспіранти, докторанти.
Серед кращих доповідей – доповіді
- Академічна доброчесність у системі освітніх цінностей: сталість і динаміка. А.Загнітка, декан філологічного факультету Донецького національного університету імені Василя Стуса, доктор філологічних наук , професор , академік Академії наук вищої школи України ,член-кореспондент НАН України;
- Освіта 4.0+ як відповідь викликам української освіти: місце"Skills". Михайло Жук, кандидат філософських наук, доцент кафедри соціально-гуманітарної освіти КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Проблеми навчання української мови дітей, які тимчасово перебувають за кордоном під час війни. І.Осадченко, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та реабілітації Національного університету біоресурсів і природокористування України, голова ГО «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури», учителька початкової школи та практичний психолог польсько-українського проєкту «Bezpłatna Szkoła Online dla dzieci z Ukrainy»; візитовий професор кафедри міжкультурної та елементарної едукації Відділу наук про освіту Університету у Білостоку (Польща)
- University of Alberta - successful research practices. Mariia OSTROHA, Postdoctoral Fellow Dept of Music, University of Alberta, Edmonton, Canada
- Роль університетів у стратегії смарт-спеціалізації: контекст повоєнного відновлення. В.Омельяненко, доктор економічних наук, доцент кафедри бізнес-економіки та адміністрування, голова Наукового товариства молодих учених Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка, академік Української технологічної академії, пост док, Естонський університет підприємництва прикладних наук
- Організація освіти дорослих у провінційному місті Франції. В. Статівка, доктор педагогічних наук, професор кафедри менеджменту управління освітою та педагогіки вищої школи СумДПУ ім. А.С. Макаренка, екс-професор-дослідник Ланьчжоуського університету.
- Academic and Researcher Identities: Addressing War & Post-War Time Barriers. О.Фаст, кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з науково-педагогічної роботи КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради,
- Information warfare in relation to Ukraine as discussed in the articles of Vasyl’ Stus Donetsk National University students. К. Мєлєкєсцева, кандидат історичних наук, старший викладач кафедри історії України та спеціальних галузей історичної науки Донецького національного університету імені Василя Стуса.
- Основні форми навчання української мови: традиція і сучасність. Ірини Кучеренко, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри прикладної лінгвістики та журналістики Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
- Специфіка викладання української літератури в умовах війни. Лариси Горболіс, доктор філологічних наук, професор кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка
Географія конференції: Сумська, Київська, Львівська, Черкаська, Волинська, Запорізька області України, Луцьк, Донецьк, Одеса, Умань, Київ, Чернігів, Одеса, Дніпро, Прилуки, Тернопіль, Переяслав, Кам’янець-Подільський, Чернівці, Ніжин, а також такі країни, як Польща, Казахстан, Канада, Великобританія, Естонія, Сербія, Австрія, Німеччина.
Працювали секції «Академічна культура й етика у вищій освіті: європейський, національний виміри», «Формування основ академічної культури у закладах освіти, закладах фахової передвищої освіти, культура наставництва в українському та європейському університеті, наукова мовна культура, адемічне письмо, академічна комунікація: комунікативні стратегії й тактики; розвиток гнучких умінь (soft skills; актуальні проблеми досліджень у галузі лінгвістики, літературознавства.
Ураховуючи ідеї та пропозиції, висловлені у доповідях, виступах та загальній дискусії, учасниками конференції сформульовано РЕКОМЕНДАЦІЇ.