Новини факультету

Інноваційні підходи до навчання української мови в закладах загальної середньої освіти

Сучасний вчитель-словесник – це той освітянин, який може розкрити потенціал своїх учнів і організувати навчальний процес так, щоб школярі із захопленням вивчали українську мову, це той Світоч науки, котрий невтомно сіє у душах своїх учнів неоціненні знання і досвід, застосовує цікаві форми і методи роботи на уроках, надихає і мотивує своїх учнів.

Науковий гурток «Інноваційні підходи до навчання української мови в закладах загальної середньої освіти» під керівництвом канд. пед. наук, доц. Громова Н. В. функціонує на кафедрі української мови і літератури протягом дев’яти років. Метою роботи є обговорення актуальних питань організації навчального процесу в школі, використання методів і прийомів навчання в сучасних освітніх умовах, цікавих завдань, вправ, інтерактивів під час проведення уроків української мови. Діяльність гуртка поєднує різні форми роботи: доповіді та їх обговорення, дискусії, участь у тематичних заходах, конкурсах, семінарах, конференціях тощо. Відповідно до плану роботи гуртка у І семестрі 2020-2021 н.р. засідання наукового гуртка відбувалися щомісяця, усього було проведено 4 засідання.

Спектр питань і тем, які обговорюються, широкий. Зокрема, можемо виокремити обговорення актуальних методів та форм запровадження інноваційних технологій на уроках словесності: «Фішбоун як інноваційний метод систематизації та узагальнення знань» (О. Свинолуп, вересень), «Використання методів групи «Технології опрацювання дискусійних питань» на уроках закріплення знань» (А. Корнієнко, жовтень), «Інтерактивний метод «Kahoot» як засіб втілення творчої уяви вчителя української мови» (Ю. Назаренко, листопад), «Групова та індивідуальна форма навчання як один із пріоритетів інноваційного навчання» (Р. Панченко, грудень) тощо.

У процесі роботи над досліджуваними темами студенти дійшли таких висновків:

Свинолуп Ольга: «У процесі дослідження інноваційного методу "Фішбоун" виокремили такі особливості: метод сприяє виробленню аналітично-критичної рефлексії учнів, допомагає встановити причинно-наслідкові взаємозв'язки, розвиває навички роботи з інформацією і вміння розв'язувати проблеми. Проаналізувавши методику використання методу, зауважимо, що використовувати «Фішбоун» доцільно на уроках узагальнення й систематизації знань».

Корнієнко Аліна: «Ми продуктивно досліджували технології опрацювання дискусійних питань, серед яких: метод ПРЕС, Займи позицію, дискусія в стилі телевізійного ток-шоу тощо. Можемо дійти висновку, що використання названих технологій дає можливість залучити кожного учня до обговорення проблеми, сприяє розвитку діалогічного мовлення, уміння доводити власну думку; учень у свою чергу набуває навичок співпраці, колективного пошуку рішень, бере активну участь у навчанні».

Назаренко Юлія: «Ігрова платформа "Kahoot!" може використовуватися учителем української мови як освітня технологія. За допомогою цього методу можна створювати вікторини, дидактичні ігри й тести. У ЗЗСО доречно використовувати методику навчання, яка поєднує традиції, інновації та творчість, тому саме метод «Kahoot!» буде доречно обрати учителю-словеснику, аби зробити урок пізнавальним і цікавим».

Панченко Руслана: «У результаті дослідження ми виявили основні принципи, на яких базується групова та індивідуальна форми навчання: заохочування – отримання однієї на всю групу бальної оцінки; індивідуалізації – виконання кожним учнем своєї частки групового завдання; рівних можливостей – привнесення кожним членом групи у спільний результат своє частки».

Члени наукового гуртка є активними учасниками науково-практичних конференцій студентів, магістрантів, аспірантів «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі», ІV Усеукраїнської науково-практичної конференція «Інновації в освіті та педагогічна майстерність учителя-словесника», проєкту «Медіавчительський кампус».

Студенти активно долучаються до бінарних зустрічей, коуч-сесій із провідними педагогами, вчителями та науковцями із різних куточків України (серед них: Бакаленко І. М, Рогова Н. В., Олійник А. В.). Такі засідання допомагають переймати здобувачам вищої освіти безцінний досвід і почерпати цікаві ідеї для організації навчального процесу у ЗЗСО.

У грудні студенти-бакалаври захищали курсові роботи з методики навчання української мови. Матеріал робіт виявився змістовним, цікавим і пізнавальним. Упродовж січня здобувачі вищої освіти активно готуються до виробничої (педагогічної) практики з української мови та літератури.

Робота наукового гуртка відбувається систематично і продуктивно, а її результати активно впроваджуються в навчальний процес студентів-бакалаврів.

Меню