15 вересня 2020 року відбулася онлайн-зустріч «Ми – медіаграмотні. Новий навчальний рік разом» в рамках міжнародного проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність».
На заході були присутні близько 500 викладачів та вчителів з усіх куточків України, від Сходу до Заходу. Представники 650 шкіл-учасниць проєкту, вищих навчальних закладів та інститутів післядипломної освіти зібралися, щоб невпинно працювати над інтеграцією інфомедійної грамотності в сфері середньої та вищої освіти України.
На заході, окрім безпосередніх учасників й команди IREX, були присутні й партнери проєкту з Академії Української Преси, Посольств Великої Британії та США в Україні й Міністерства освіти і науки України.
Доповідала про результати роботи Семеног Олена Миколаївна, професор, доктор педагогічних наук, завідувачка кафедри української мови та літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Спікерка розповіла, як майстер-класи з інфомедійної грамотності команди IREX, осіння і зимова школи 2019-2020 року спонукали команду кафедри української мови і літератури переосмислити інструменти навчання і додати до них інфомедійну складову. Результатом такої роботи є 7 сертифікованих IREX програм викладачів кафедри української мови та літератури, побудовані на засадах міждисциплінарної інтеграції.
Олена Миколаївна розповіла про мету, завдання і напрями діяльності їхніх освітніх програм, уживаючи конкретні приклади форм і методів, що можна використовувати на уроках або заняттях із української мови і літератури у школах і вишах із метою підвищення інфомедійної грамотності учнів або студентів.
Ключові ідеї реалізовано формами і методами за такими напрямами /шляхами і компетентностями IREX, як:
Напрям 1: Імплементація Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (2019) для популяризації уживання української мови в засобах медіа у м. Суми та Сумській області ( шлях 1, шлях 3).
Цей напрям реалізовано за допомогою таких форм і методів:
Тема «Державотворча функція мови» (10 клас, Українська мова за професійним спрямуванням, ЗВО і ЗФПО): заняття у формі вебфоруму; вправа БАРОМЕТР, прес-конференція мовознавців, громадських діячів, освітян, журналістів); вправа «Фактчекінг «Українська – друга за милозвучністю?». Висновок такого заняття може звучати так: без фактчекінгу не буде якісної журналістики.
Напрям 2 звучить як «Опанування мовних норм з урахуванням медіаосвітнього компоненту» (шляхи 2,3,4,5).
Можливі шляхи реалізації:
- Тема «Мовна стійкість як ключова риса національно-мовної особистості» (11 клас): вправа «Пуристи» (чому сумські підприємці пропонують своїм закладам громадського харчування іншомовні назви? причиною цього є відчуття меншовартості чи щось інше?)
- Тема «Виправдані й небажані запозичення» (10 клас): вправа «Асоціативний кущ»; інтерактивний проєкт «Нова редакція українського правопису».
За напрямом «3. Поглиблення уявлення про журналістські жанри» (шляхи 2, 3, 5) однією із запропонованих тем була тема «Інформаційні жанри» (10 клас): вправи: «Рекламник» (створення самостійно або авторським колективом соціальної реклами, реклами до фільму «Сторожова застава»; + шлях 5. Візуальні джерела і візуалізація).
За напрямом «Журналістські жанри» одним із методів Олена Миколаївна визначила «Редакторську кав’ярню» (Запропонуйте здобувачам освіти стати редакторами і на прикладі однієї серії/епізоду (5 хвилин) «відредагуйте» репліки героїв, «оживіть» діалоги).
За напрямом «Академічна доброчесність і академічна культура у вимірах комунікативної взаємодії: університет – школа» запропонована така актуальна тема, як: «Плагіат. Види плагіату»: заняття у формі вебквесту «ДоброЧесність». Зупинки «Займи позицію», «Історія успіху».
Дякуємо команді IREX за співпрацю і сподіваємось на плідні її результати!
Підготувала Сьоміна Анастасія