Новини факультету

Міжуніверситетська науково-дослідна лабораторія сучасних технологій навчання іноземних мов і культур спільно веде дослідження та готує міжнародні публікації

Міжуніверситетська науково-дослідна лабораторія сучасних технологій навчання іноземних мов і культур спільно веде дослідження та готує міжнародні публікації

Міжуніверситетська співпраця членів Міжуніверситетської науково-дослідної лабораторії сучасних технологій навчання іноземних мов і культур (керівник к.пед.н., доц. Г.І.Подосиннікова) втілюється у спільних дослідженнях та міжнародних публікаціях.

Науковці Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського та Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка доценти кафедри англійської філології ВДПУ Алла Лісниченко, Тамара Глазунова, Таміла Довгалюк, Світлана Кузьміна та доцент кафедри англійської філології та лінгводидактики СумДПУ Ганна Подосиннікова, члени Міжуніверситетської науково-дослідної лабораторії сучасних технологій навчання іноземних мов і культур, представили науковій спільноті результати проведеного дослідження в галузі методики навчання іноземних мов і культур у формі статті, опублікованої у виданні, яке зареєстровано у міжнародній науковометричній базі Web of Science.

Lisnychenko, A., Glazunova, T. Dovhaliuk, T., Kuzmina. S. , & Podosynnikova, H. Facebook Movie-Based Discussions: Bringing Down Intercultural Barriers in English Language Education. Arab World English Journal (WoS). 2022. Vol. 13 (3), P. 429-444

DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol13no3.28

https://awej.org/wp-content/uploads/2022/09/28.pdf

Abstract. The paper’s main aim is to highlight the importance of underpinning English language education with intercultural competence. The authors describe and analyze the experience of the cross-cultural exchange in Facebook movie-based discussions as an innovative approach to English teacher preparation in Ukraine. The study examines the perceptions of American films regarding various social, educational, and cultural issues by American and Ukrainian participants. The authors address the following questions: 1. What are the intercultural differences in the perception of American movies manifested by the representatives of the American and Ukrainian cultures during movie club discussions? 2. What are the participants’ attitudes to online discussions in a Facebook group? The research engages 83 participants, including university professors, their family members, and prospective teachers majoring in teaching English as a foreign language. The study applies Hofstede’s cultural dimensions model and descriptive, comparative, and qualitative methods. Since the research is empirical and an exciting outcome of international academic collaboration in teacher preparation, its findings have proven the significance of cross-cultural communication for educational purposes. The emphasis on strengthening English language teacher preparation with intercultural awareness, values, and skills for service in the multicultural world has evident benefits for the quality of teacher training in the Ukrainian context. The research also signifies Facebook as a platform for future online educational collaboration. Keywords: cross-cultural differences in values perceptions, English as a foreign language, Facebook movie-based discussion, intercultural competence, movie club, Ukrainian context

Меню