Новини факультету

Педагогічне партнерство як пріоритет сучасної педагогічної освіти

8 листопада 2021 року на засіданні вченої ради Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України було представлено результати експериментальної роботи досвід взаємодії Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України і Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка.

Результати співпраці були представлені доктором педагогічних наук, завідувачем відділу змісту і технологій педагогічної освіти ІПООД імені Івана Зязюна Вовк Мирославою Петрівною і доктором педагогічних наук, професором, завідувачем кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Семеног Оленою Миколаївною.

Основними завданнями співпраці є:

1) здійснення експериментальної роботи у процесі підготовки майбутніх учителів-філологів та з метою професійного розвитку викладачів у межах діяльності Ресурсного центру професійного розвитку учителя української мови і літератури, Науково-дослідних лабораторій «Академічна культура дослідника» та «Медіакультура вчителя-словесника» СумДПУ імені А.С. Макаренка;

2) організація професійної комунікації між співробітниками ІПООД імені Івана Зязюна та викладачами університету;

3) партнерство у межах реалізації освітніх проєктів.

ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України налагодив партнерську взаємодію з Ресурсним центром професійного розвитку учителя української мови і літератури СумДПУ імені А.С. Макаренка, діяльність якого спрямована на потреби майбутніх учителів і вчителів, які працюють, у формуванні і розвитку ключових компетентностей на засадах цінностей педагогіки партнерства і наставництва.

Мета діяльності Центру – надавати освітньо-консультативну, інформаційно-дидактичну, дослідницьку підтримку вдосконалення ключових компетентностей учителів-словесників (майбутніх і працюючих) як наставників молоді, тьюторів, фасилітаторів; сприяти поширенню державної мови в різних сферах суспільного життя міста Суми і Сумської області.

На виконання завдань Центру за дослідницьким та культурно-освітнім напрямами працюють науково-дослідні лабораторії «Академічна культура дослідника» та «Медіакультура вчителя-словесника».Функціонують веб-сторінки Центру (http://rctpd.sspu.edu.ua/; https://www.facebook.com /groups/738691996506908/), youtube - канал «Медіавчительський кампус»: https://www.youtube.com/channel/UCx-AL3lm3wYbt_E2dRLsLyQ.

У межах співпраці з Центром і лабораторіями було апробовано інноваційні форми, методи, технології підготовки майбутніх учителів-філологів, як: гостьові лекції, бінарні заняття, вебінари, практикуми, технологія розвитку мовнокомунікативної компетентності майбутнього дослідника тощо. Спільно було проведено: вебінар для магістрантів, аспірантів і докторантів «Академічне письмо: потенціал наукової фахової української мови» 22.04.2020 р. http://ipood.com.ua/.../vebinar-akademichne-pismo.../; вебінар «Мовна культура дослідника. культура редагування наукових текстів: вебінар для аспірантів, магістрантів, студентів» 29.04.2020 р. http://ipood.com.ua/.../movna-kultura-doslidnika-kultura.../; вебінар «Публікаційна діяльність дослідника на засадах академічної доброчесності» для аспірантів, магістрантів, студентів 26.02.2021 р. http://ipood.com.ua/.../publikaciyna-diyalnist.../; бінарне заняття для студентів І і ІІ курсу «Академічна доброчесність сучасного дослідника: мовний контекст» 08.10.2021 р. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=965060180891564&id=100021627728082; гостьова лекція у межах тижня академічної доброчесності «Академічна культура в освітньо-науковому просторі. Місія закладу освіти» 13.09.2021 р. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1186253875206289&id=100014650632109 та ін.

У межах експериментальної роботи з теми наукового дослідження «Обґрунтування змісту і методики проведення практики у закладах вищої педагогічної освіти» (2020-2022 рр.) було проведено опитування щодо змісту та організації різних видів практик на різних рівнях освіти в умовах дистанційного і змішаного навчання; апробовано навчально-методичну, довідникову продукцію (словник «Педагогічна освіта в Україні: теорія і практика», навчальна програма і методичні рекомендації до проведення викладацької практики та ін.), підготовлено і впроваджено в освітню практику колективний навчальний посібник (Семеног О., Вовк М., Дятленко Т., Громова Н. Фахова практика майбутнього вчителя-філолога: традиції й інновації: навч. посіб. 2021. – 380 с.); організовано зустрічі під час настановних конференцій у процесі організації виробничої (педагогічної) практики майбутніх філологів (https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1491985694492953&id=100010446093840), вебінари у межах освітянських виставок («Практична підготовка сучасного педагога у закладах фахової передвищої і вищої освіти: сучасні виклики» у межах Міжнародної виставки «Освіта та кар’єра – 2021»).

У 2021 р. укладено угоду про проходження викладацької практики аспірантів ІПООД імені Івана Зязюна, що навчаються за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки, у СумДПУ імені А.С. Макаренка.

Результатом спільної діяльності ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України та університету є організація ефективної професійної комунікації між співробітниками ІПООД імені Івана Зязюна та викладачами університету, про що свідчить організація й проведення циклічних конференцій всеукраїнськогоі міжнародного рівня:

вебінару «Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства» (спільно з Кафедрою ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» НАПН України);

щорічних Міжнародних мистецько-педагогічних читань пам’яті професора О.П. Рудницької «Педагогіка мистецтва і мистецтво педагогічної дії» (2005 – 2017 рр.),

«Неперервна педагогічна освіта ХХІ століття: досвід, інновації, тенденції» (2018 – 2021 рр.);

Міжнародної науково-практичної конференції «Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті» (2018 –2020 рр.);

Міжнародної науково-практичної конференції «Академічна культура дослідника в освітньому просторі» (2019 – 2021 рр.);

Усеукраїнської науково-практичної конференції «Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника» (2018 –2021 рр.).

Відбувається партнерська взаємодія між ІПООД імені Івана Зязюна та університетом у межах реалізації освітніх проєктів. Науковці інституту підтримують ініціативи викладачів, співробітників науково-дослідних лабораторій «Академічна культура дослідника», «Лабораторія інфомедійної грамотності» СумДПУ імені А.С. Макаренка, що реалізуються у декількох проєктах.

Діяльність лабораторії «Академічна культура дослідника в освітньому просторі» (керівник – О.М. Семеног; https://www.facebook.com/groups/240422139717865) спрямована на реалізацію проєктів Ради міжнародних досліджень та обмінів (IREX): «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», який виконується у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси за підтримки посольств Великої Британії та США; «МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус», який виконується у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси за підтримки посольств Великої Британії та США (https://www.youtube.com/channel/UCx-AL3lm3wYbt_E2dRLsLyQ). З метою реалізації проєктів співробітники, аспіранти інституту (М.П. Вовк, О.А. Лавріненко, Н.О. Філіпчук, О.М. Ходацька та ін.) ініціюють проведення вебінарів, практикумів, тренінгів та інших форм взаємодії з питань мовнокомунікативної культури, інноваційних форм, методів, технологій навчання для різних категорій – студентів, магістрантів, аспірантів, учителів-практиків.

Подальша співпраця ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України та СумДПУ імені А.С. Макаренка передбачає:

здійснення наукового супроводу діяльності Ресурсного центру професійного розвитку учителя української мови і літератури, науково-дослідної лабораторії «Академічна культура дослідника» СумДПУ імені А.С. Макаренка;

участь у наповненні контенту «МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус», що реалізується у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси за підтримки посольств Великої Британії та США (https://www.youtube.com/channel/UCx-AL3lm3wYbt_E2dRLsLyQ);

активізацію проведення спільних онлайн-заходів для викладачів, студентів, магістрантів, аспірантів з метою утвердження принципів академічної культури, академічної доброчесності, розвитку мовнокомунікативної, цифрової та інших фахових компетентностей;

співпрацю з Кафедрою ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» задля популяризації цінностей культурної ідентичності, мовного розмаїття, толерантності в освітньо-науковому середовищі;

  • регулярне висвітлення результатів спільної діяльності (проведення онлайн заходів, видання монографій, навчальних видань тощо) у засобах масової інформації, у соціальних мережах.

Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник,

завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України

Меню