Новини факультету

Студентка 242 групи Прокопенко Марія закінчила онлайновий курс «Цифрові технології для української мови», прослуханий у межах проєкту Єнського університету імені Фрідріха Шиллера протягом весняного семестру 2025 року

Студентка 242 групи Прокопенко Марія закінчила онлайновий курс «Цифрові технології для української мови», прослуханий у межах проєкту Єнського університету імені Фрідріха Шиллера протягом весняного семестру 2025 року

Прокопенко Марія, студентка 242 групи:

Як цифрові інструменти змінюють філологію: мої враження та подяка

Про курс «Цифрові технології для української мови» я дізналася від спільноти «Філологія УКУ», адже давно за ними слідкую. Також мені його порадила Вікторія Василівна Герман - завідувач кафедри української мови і літератури, доцент.

Курс охопив ключові теми: корпусну лінгвістику, автоматизований аналіз текстів, комунікативні жанри, психолінгвістичні експерименти (Stimulus.tools), гендерну лінгвістику (UACorpus, «Дія»), криміналістичну лінгвістику та створення рекламних текстів. Працювала з TextAttributor, Constructicon, CoCoCo, LanguageTool тощо, що значно розширило мої дослідницькі навички.

Важливим етапом був власний проєкт: аналіз екзистенційної парадигми в романі «Вогняна зима» за допомогою TextAttributor. Дослідження поєднало філологічні методи з комп’ютерною лінгвістикою, що підтвердило ефективність такого підходу.

Найцікавішими були теми авторства, корпусного аналізу та роботи з відкритими платформами. Найскладнішим і найзахоплюючим — аналіз психолінгвістичних експериментів.

Курс протягом чотирьох місяців змінював моє бачення мови: тепер я сприймаю її не лише як культурний феномен, а й як об’єкт кількісного аналізу. Планую використовувати корпусні методи для дослідження художніх текстів сучасної української літератури, зокрема для аналізу ідіостилю окремих авторів. Отримані навички роботи з TextAttributor та іншими цифровими інструментами дозволять мені проводити більш глибокий і об'єктивний аналіз мовних явищ.

Особливий інтерес для мене становить можливість застосовувати ці інструменти у педагогічній діяльності. Вважаю, що поєднання традиційної філології з цифровими технологіями може суттєво оновити методику навчання української мови.

Крім того, отримані знання відкривають перспективи для міждисциплінарних досліджень літературознавства, лінгвістики та комп'ютерних наук.

Співпраця зі студентами інших університетів розширила мої академічні горизонти. Курс став потужним поштовхом до професійного зростання, показав, що сучасна лінгвістика — це динамічна, міждисциплінарна наука з реальним впливом на суспільство.

Щиро дякую Соломії Несторівні Бук, доктору філологічних наук, професору кафедри загального мовознавства Львівського національного університету імені Івана Франка, асоційованому досліднику Єнського університету ім. Ф. Шиллера, за натхненний лекторський курс, який поєднав фундаментальні знання з інноваційними підходами до цифрової лінгвістики.

Окрема подяка Христині Василівні Пронь, аспірантці кафедри загального мовознавства ЛНУ ім. І. Франка та старшій викладачці Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, за практичні заняття, які допомогли закріпити теоретичний матеріал та набути цінних навичок роботи з сучасними інструментами.

Не можу не подякувати і організаторам онлайнових курсів із цифрової філології за можливість стати частиною цього інноваційного проєкту, який, я переконана, відіграє важливу роль у розвитку сучасної української філології.


Кафедра української мови і літератури щиро вітає студентку із завершенням навчання на курсі «Цифрові технології для української мови» та висловлює щиру подяку за активну участь, натхненну роботу й інтелектуальну допитливість. Нехай цифрова філологія й надалі відкриває нові горизонти, а українська мова буде не лише об’єктом дослідження, а й джерелом глибокого професійного й особистісного розвитку.

Меню