21 листопада 2024 року викладач кафедри теорії та практики романо-германських мов Шевцова Н.О. провела відкрите заняття з Методики навчання англійської мови у 232 групі для студентів, що навчаються за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова) підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні за спеціальністю 014 Середня освіта (Українська мова і література) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка.
Тематика заняття була представлена актуальними питаннями навчання англійської мови у ЗЗСО.
Сучасність змісту навчального заняття забезпечувалася залученням актуальних матеріалів. Так, було здійснено огляд Професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (2024), Державного стандарту базової середньої освіти та розкрито їхній зв'язок з документами наднаціонального рівня – Recommendation of the Committee of Ministers to member States on the importance of plurilingual and intercultural education for democratic culture (Adopted by the Committee of Ministers on 2 February 2022 at the 1423rd meeting of the Ministers' Deputies) (2022), Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new Descriptors. Strasbourg, France: Council of Europe (Modern Languages Devision) (2020) та матеріалами Європейського центру сучасних мов при Раді Європи (CEFR-QualiMatrix: project ’A quality assurance matrix for CEFR use’ та ін.). Викладач ознайомила студентів з агендою Європейського центру сучасних мов при Раді Європи на 2024-2027 р., проаналізувала актуальність проектів у контексті необхідності реалізації цілей сталого розвитку, окремо зупинилася та запропонувала обговорити як реалізується мета 4 “Якісна освіта” у навчанні англійської мови в умовах НУШ. У зв’язку з метою 4.5. “Викорінення дискримінації в освіті” було розглянуто рекомендації МОН щодо запровадження безбар’єрних освітніх послуг у закладах загальної освіти (2024); на прикладах з посібника для вчителів «Підтримка учнів з дислексією» (2024) було проілюстровано можливості створення інклюзивного освітнього середовища на уроці АМ. Разом із студентами викладач проаналізувала вимоги до використання шрифтів на інклюзивному уроці АМ, показала приклади вдалого добору шрифтів на ресурсі Padlet у створенні завдання «Стрічка часу», ознайомила з літературою, що містить практичні поради для інклюзивного навчання АМ (Specific Learning Difficulties in ELT (2020)). Також на занятті студенти розглянули концепцію глобального громадянства (UNESCO: Global citizenship and peace education (2011)) та ознайомилися з її реалізацією у навчанні іноземних мов.
Викладач представила найбільш цікаві доповіді щодо результатів проектів Європейського центру сучасних мов при Раді Європи, представлені на конференції Digital Citizenship, Digital Wilds and Language Learning & Teaching у листопаді 2022 р. у м. Зальцбург. Особливої уваги заслуговувала концепція цифрового громадянства у навчанні іноземних мов, реалізована в межах проєкту DICE.lang. Цікавим видався проєкт ICT REV, в межах якого було зібрано 219 цифрових інструментів для навчання мов. Викладач звернула увагу на проекти E-lang та Lingu@num та на Real-World Tasks, які були запропоновані в межах останнього. Коротко зупинилася на своїй доповіді, яка була присвячена навчанню іноземних мов в дикому цифровому середовищі з використанням еко-калькуляторів. Разом зі студентами викладач розібрала ключові моменти стратегії освіти Ради Європи Education Strategy (2024). Продемонструвала дієві рамкові інструменти самооцінювання – European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu (2017), SELFIEforTEACHERS. Designing and developing a self-reflection tool for teachers’ digital competence (2023), Європейський профіль професійної компетентності вчителів‐мовців (2013), iNACOL Blended Learning Teacher Competency Framework (2014). Разом з викладачем здобувачі розглянули можливості створення безпечного середовища для спілкування на уроці АМ на основі матеріалів Creating a Safe Speaking Environment (2018), обговорили проблеми безпечного середовища на дистанційному уроці АМ з використанням програми Zoom для організації відеоконференцій, зупинилися на причинах виникнення так званої втоми від Zoom – Zoom Fatigue – та запропонували рішення щодо її попередження. Наостанок викладач звернула увагу студентів на ресурси Teacher competences for languages in education: Conclusions of the project (2019), The CLIL teacher’s competences grid (2010), CEFR-linked language descriptors for history/civics and mathematics (2015). Викладач також проілюструвала на прикладі науково-методичного семінару та майстеркласу «Технології CLIL та Inquiry Based Learning на уроках НМ» (2023) та Міждисциплінарного Дня мов «Lange Nacht der Wissenschaften» (2023) у Мобільному планетарії, яким чином студенти СумДПУ імені А.С. Макаренка залучаються до проектів, пов'язаних з проблематикою предметно-мовного інтегрованого навчання.
Колеги, що були присутні на занятті, відмітили надзвичайну актуальність розглянутих питань та відмітили високий рівень ілюстрованості матеріалу, його практичну значущість. Завідувач кафедри іноземних мов канд. філол. наук, доцент І.Л. Гуменюк особливо відмітила важливість висвітлення змін у навчанні англійської мови, що відбулися у зв'язку з появою нових рамкових документів наднаціонального рівня – Рекомендацію CM/Rec(2022)1 Комітету міністрів державам-членам щодо важливості багатомовної та міжкультурної освіти для демократичної культури (2022) та оновлених Загальноєвропейських рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання (2020). Особливо корисною вона назвала інформацію щодо проектів Європейського центру сучасних мов при Раді Європи, реалізованих у 2020-2023 роках та запланованих на 2024-2027 роки, а також питання створення безпечного середовища для спілкування на уроці АМ та можливостей реалізації інклюзивного навчання АМ у ЗЗСО.
Дякуємо колегам за надані відгуки та запрошуємо на подальші відкриті заняття!