КАФЕДРА ПРАКТИКИ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПРАЦЮЄ НАД КОЛЕКТИВНОЮ ТЕМОЮ:
ЗМІСТОВІ ТА ПРОЦЕСУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Номер державної реєстрації роботи. 0121U109341. (5/03/2021)
Термін виконання. 01/2021 – 12/2025
Керівник роботи: ПІБ, вчений ступінь, наукове звання, посада. к.ф.н., доцент Клочко Л.І., завідувач кафедри.
Виконавці роботи: - к.ф.н., старший викладач Бондаренко В.О., к.ф.н., старший викладач Гуменюк І.Л., к.ф.н., старший викладач Давидова Т.В., д.п.н., доцент Теренко О.О.,к.п.н., доцент Чикалова М.М., к.п.н., ст. викладач Коробова Ю.В., ст. викладач Чуричканич І.Е., ст. викладач Сидоренко О.Л., викладач Свердленко О.А.
Результативність виконання науково-дослідної роботи: виданих монографій 2, навчальних посібників 1, публікації, що входять до наукометричних баз даних 6, опублікованих статей 16, зроблених наукових доповідей 19.
Короткий зміст роботи:
Змістові та процесуальні оосбливості підготовки вчителя англійської мови. Реєстраційний номер 012U109341
- предмет дослідження: методи та засоби підготовки вчителя англійської мови;
- об’єкт дослідження: підготовка вчителя англійської мови;
- мета науково-дослідної роботи: дослідити зміст, форми, методи та принципи підготовки вчителя англійської мови;
- науковий та практичний результат, на одержання якого буде спрямована робота: при дослідженні даної тематики буде обгрунтовано методологічні засади дослідження проблеми підготовки вчителя англійської мови у вітчизняних вищих навчальних закладах, схарактеризовано вітчизняні моделі підготовки вчителя англійської мови, здійснено структурно-функціональний аналіз навчальних планів і програм вітчизняних педагогічних навчальних закладів, окреслено тенденції розвитку змісту підготовки вчителя англійської мови у вітчизняних педагогічних закладах.
Результати у поточному році – розроблено теоретико-методологічні засади організаційно-методичної системи підготовки майбутніх учителів іноземної мови в цілісному культурно-виховному просторі вищого педагогічного навчального закладу, що відповідають сучасним світовим тенденціям професійної підготовки та виховання майбутнього вчителя іноземної мови в контексті діалогу культур й охоплюють такі рівні: методологічний (концепцію, наукові підходи, закономірності, принципи); теоретичний (зміст і структурні компоненти, функції, методи, педагогічні умови, етапи); методичний (діагностичний інструментарій і моніторинг), якими забезпечується результативність освітньо-виховного процесу у вищих педагогічних навчальних закладах; конкретизовано поняття «культура майбутнього вчителя іноземної мови» як інтегровану властивість, що містить компоненти когнітивної, афективної, комунікативної, саморегуляційної та поведінкової сфер, що взаємозумовлюють, взаємодоповнюють і надають особистості можливості взаємодіяти з представниками інших культур на всіх рівнях міжкультурної комунікації; визначено критерії й показники, за якими забезпечується високий рівень білінгвального розвитку майбутніх учителів англійської мови: пізнавально-світоглядний (сформованість лінгвокультурологічних знань; обізнаність у галузі мови і культури, історії мовознавства; усвідомлення оригінальності іншомовної культури, готовність до міжкультурної взаємодії, рівень володіння іноземною мовою та лінгвістичні здібності студентів-філологів); емоційно-ціннісний (система загальнолюдських цінностей; толерантність як прийняття цінностей іншої людини, іншої культури; емпатія як готовність сприйняття людини іншої культури як рівноправної, налаштованість на діалог і співпрацю; налагодження і підтримка емоційного контакту зі співрозмовником; мотиваційно-комунікативний (пізнавальна мотивація, прагнення постійного вдосконалення рівня володіння рідною та іноземною мовами; ступінь потреб у професійному мовленнєвому та культурному розвитку, прагнення послуговуватися іноземною мовою як засобом міжкультурного спілкування; уміння вибрати адекватний стиль мовної поведінки за міжособистісного і міжкультурного спілкування; професійно-рефлексивний (сформованість знань про способи діагностики особистісного розвитку; здатність до професійно-педагогічної рефлексії, умотивованість на постійну самоосвіту, культурний, професійний та особистий розвиток педагога); художньо-естетичний (сформованість естетичних почуттів, художньо-естетичного смаку; стійкий інтерес до мистецтва, художніх традицій свого народу й досягнень світової культури; уміння аналізувати художньо-естетичні цінності, художньо-естетично оцінювати літературні іншомовні тексти); на підставі системно-синергетичного крос-культурного, діяльнісно-рефлексивного та суб’єктно-середовищного підходів обґрунтовано, розроблено й поетапно реалізовано модель організаційно-методичної системи виховання білінгвальної культури майбутніх учителів англійської мови, що складається з цільового (соціальне замовлення, мета, завдання, нормативно-правове забезпечення та теоретико-методологічні засади) змістового (організаційно-педагогічні умови, зміст виховної роботи: аудиторна, позааудиторна, педагогічна практика, самовиховання), технологічного (методи, форми, засоби) та результативного блоків (критерії, показники та їх змістові рівні); визначено комплекс педагогічних умов (дидактичних, виховних, акмеологічних) ефективного функціонування організаційно-методичної системи виховання білінгвальної культури майбутніх педагогів;
– уточнено в контексті досліджуваної проблеми зміст понять «білінгвізм» та «білінгвальна особистість»;
– удосконалено діагностичний інструментарій, науково-методичний супровід і технологічне забезпечення функціонування організаційно-методичної системи виховання білінгвальної культури майбутніх учителів в практиці вищих освітніх закладів;
– подальшого розвитку набули дослідження актуальних проблем професійного виховання за умов діалогу культур; узагальнення досвіду виховання студентів педагогічних закладів освіти.
Планується:
- Розробити науково-методичне забезпечення та спроектувати процес поетапного виховання білінгвальної культури в учителя іноземної мови.
- Розробити авторську експериментальну програму була: концепцію виховання педагога в контексті діалогу культур, за якого практику виведено на якісно нові й ефективні рівні освіти, забезпечуючи цілісне вирішення багатьох освітніх завдань професійної підготовки й розвитку білінгвальної особистості майбутнього вчителя.
- Дослідити оптимізацію навчального процесу завдяки запровадженню інтерактивних методів для білінгвального спілкування та оволодіння міжкультурною компетентністю.
- Запровадити інтерактивний спецкурс «Білінгвальна культура особистості»; реалізувати програму самовиховання для студентів «Самовдосконалення білінгвальної особистості вчителя іноземної мови»; Відкрити студію педагогічної майстерності для кураторів академічних груп «Виховання майбутніх педагогів у контексті діалогу культур» для освоєння методик психолого-педагогічної діагностики сформованості білінгвальної культури майбутнього вчителя іноземної мови та удосконалення професійної майстерності в галузі полікультурного виховання студентів.
- Охарактеризувати за методикою виховання білінгвальної культури поетапне оволодіння студентами – майбутніми вчителями іноземної мови: у процесі культурно-мовної підготовки - системою лінгвокультурологічних знаньа.
Використання результатів у навчальному процесі (нові (оновлені) курси лекцій або їх розділи, практичні та лабораторні роботи, які створено (розроблено) на основі результатів НДР). Результати наукової роботи використовувались при оновленні робочих програм з лексикології, теоретичної граматики, теоретичної фонетики, історії мови, практичної фонетики, практичної граматики, загальнотеоретичного курсу з англійської мови.
Основні висновки. Розроблено теоретико-методологічні засади організаційно-методичної системи підготовки майбутніх учителів іноземної мови в цілісному культурно-виховному просторі вищого педагогічного навчального закладу, що відповідають сучасним світовим тенденціям професійної підготовки та виховання майбутнього вчителя іноземної мови. Уточнено в контексті досліджуваної проблеми зміст понять «білінгвізм» та «білінгвальна особистість». Удосконалено діагностичний інструментарій, науково-методичний супровід і технологічне забезпечення функціонування організаційно-методичної системи виховання білінгвальної культури майбутніх учителів в практиці вищих освітніх закладів. Подальшого розвитку набули дослідження актуальних проблем професійного виховання за умов діалогу культур; узагальнення досвіду виховання студентів педагогічних закладів освіти.