Солощенко В. М. Інтернаціоналізація університетської освіти в Німеччині: ретроспективний аналіз : монографія. – Суми : ФОП Цьома С.П., 2023. – 224 с.
Монографія «Інтернаціоналізація університетської освіти в Німеччині: ретроспективний аналіз» присвячена вивченню еволюції та сучасних тенденцій інтернаціоналізації вищої освіти в Німеччині, розкриваючи її глибокий історичний контекст, соціокультурні та політичні детермінанти. Вікторія Солощенко, автор дослідження проводить детальний аналіз стратегій та практик, що сприяють інтеграції міжнародних студентів та викладачів, а також оцінюють вплив глобалізаційних процесів на структуру та зміст університетських програм.
У першому розділі монографії розглядається історія розвитку німецької вищої освіти, акцентуючи на важливих етапах, коли інтеграція міжнародного компонента ставала необхідною відповіддю на виклики часу. Історичний контекст інтернаціоналізації, що охоплює період від початку ХХ століття до сучасного етапу, демонструє зміни в освітніх стратегіях Німеччини, що орієнтуються на посилення глобальної конкурентоспроможності.
Другий розділ присвячено аналізу основних політичних ініціатив, які визначають інтернаціоналізацію університетської освіти, зокрема у зв'язку з проектами Європейського Союзу, міжурядовими угодами та державними програмами. Зокрема, розглядається вплив таких ініціатив, як програми обміну студентами (Erasmus+) та взаємодія з міжнародними науковими центрами.
У третьому розділі висвітлено ключові аспекти сучасної інтернаціоналізації, зокрема, вплив технологій та цифрових платформ на глобалізацію освітнього простору, розвиток англомовних програм, а також нові підходи до залучення студентів з різних куточків світу.
Крім того, Вікторія Солощенко аналізує соціокультурні та економічні виклики, з якими стикаються університети Німеччини в процесі інтернаціоналізації: від мовних бар'єрів до питань академічної мобільності та інтеграції студентів з різних культурних середовищ.
Завершує монографію комплексне дослідження соціально-економічних наслідків інтернаціоналізації для національної освітньої системи, а також для наукового та культурного середовища Німеччини.
Монографія містить глибокий аналіз того, як інтернаціоналізація сприяє розвитку академічної спільноти, міжнародного співробітництва та сприяє становленню Німеччини як одного з лідерів вищої освіти на світовій арені.
Ця монографія стане корисним ресурсом для науковців, викладачів, студентів та практиків, які займаються питаннями інтернаціоналізації освіти, а також для тих, хто вивчає глобальні освітні процеси, особливо в контексті німецької вищої освіти. Для викладачів кафедр іноземних мов, адміністративного персоналу вищих навчальних закладів, викладачів, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, студентів.
Солощенко В. М. Sag etwas auf Deutsch! Говори німецькою! : навч. посіб. (у двох частинах). Ч.2 [для студ. ВНЗ (німецькою мовою)] / В. М. Солощенко. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. – 426 с.
Навчальний посібник отримав І місце на конкурсі опублікованих наукових та навчальних видань Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка за підсумками 2023 року.
Навчальний посібник «Говори німецькою!» складається із семи розділів і містить у собі різноманітний мовленнєвий, лексичний, загальноосвітній та граматичний матеріал, а також лексичні коментарі і граматичні вправи, що дає змогу використовувати їх також і для самостійного вивчення німецької мови.
Він вміщує лаконічно викладені німецькою та українською мовами основні правила граматики німецької мови. До кожної теми додаються комплекси комунікативних вправ і завдань орієнтованих на засвоєння граматичних форм і структур.
Метою практичного курсу німецької мови як другої іноземної є підготовка висококваліфікованих професійно-мотивованих, здатних до автономного підвищення своєї кваліфікації фахівців-філологів –учителів німецької мови, які володіють усіма необхідними професійними знаннями, вміннями і навичками для роботи в закладах освіти.
Загальна мета навчання німецькій мові є комплексною, вона, поруч із забезпеченням наступності у викладанні німецької мови включає в себе реалізацію практичної (комунікативної), виховної, освітньої, розвиваючої цілей навчання майбутніх педагогів.
Практична мета є провідною і полягає у досягненні студентами рівня володіння німецькою мовою (В1-В2), достатнього для продукування та сприймання іншомовних висловлювань в типових буденних ситуаціях, відповідно до умов мовленнєвої комунікації і комунікативного наміру. На цьому рівні закладаються у студентів знання про систему і структуру німецької мови, формуються навички в галузі фонетики, лексики, орфографії, граматики тощо. Ознайомлення студентів із сьогоденням Німеччини та німецькомовних країн забезпечує освітня мета. Розвиток у студентів здатності до самоконтролю і самокорекції, творчого мислення, відчуття (німецької) мови реалізує розвиваюча мета. Формування гуманістичного світогляду, толерантності, лояльності і відкритості по відношенню до інших народів і культур втілює виховна мета.
Теоретичний і практичний матеріал у навчальному посібнику вивчається поступово, окремими частинами, у межах певних лексичних тем, що призводить до фрагментарності знань студентів і підвищує в них інтерес та мотивацію до навчання іноземною (німецькою) мовою, складається із 7 розділів та містить 29 соціально-побутових тем.
Для закріплення й активізації лексики подано цілий комплекс вправ, які передбачають різні форми роботи, в тому числі такі як дискусії, ділові та рольові ігри. Для пожвавлення занять використано прислів’я, приказки, де особливо яскраво проявляється своєрідність усного мовлення. До кожної теми подається словник, що містить лексику і фразеологію для розширення словникового запасу студентів. Вправи для перекладу з німецької на українську мову займають визначальне місце й охоплюють різні галузі науки, відповідають майбутніх спеціалізації студентів і направлені на засвоєння ними певних граматичних конструкцій та правильний їх переклад. Тематичний підбір вправ дозволяє достатньо ефективно актуалізувати як загальнонаукову лексику, так і лексику зі спеціальності.
Як додатки у навчальному посібнику використано низку таблиць, що містять фундаментальні знання з граматики німецької мови та розвивають зорову пам'ять й аналітичні здібності студентів.
Для студентів педагогічних вищих навчальних закладів, викладачів кафедр іноземних мов, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, магістрантів.
Солощенко В. М. Sag etwas auf Deutsch! Говори німецькою! : навч. посіб. [для студ. ВНЗ (німецькою мовою)] / В. М. Солощенко. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2021. – 260 с.
Навчальний посібник «Говори німецькою!» складається із шести розділів і містить у собі різноманітний мовленнєвий, лексичний, загальноосвітній та граматичний матеріал, а також лексичні коментарі і граматичні вправи, що дає змогу використовувати їх також і для самостійного вивчення німецької мови.
Він вміщує лаконічно викладені німецькою та українською мовами основні правила граматики німецької мови. До кожної теми додаються комплекси комунікативних вправ і завдань орієнтованих на засвоєння граматичних форм і структур.
Метою практичного курсу німецької мови як другої іноземної є підготовка висококваліфікованих професійно-мотивованих, здатних до автономного підвищення своєї кваліфікації фахівців-філологів – учителів німецької мови, які володіють усіма необхідними професійними знаннями, вміннями і навичками для роботи в закладах освіти.
Загальна мета навчання німецькій мові є комплексною, вона, поруч із забезпеченням наступності у викладанні німецької мови включає в себе реалізацію практичної (комунікативної), виховної, освітньої, розвиваючої цілей навчання майбутніх педагогів.
Практична мета є провідною і полягає у досягненні студентами елементарного рівня володіння німецькою мовою, достатньої для продукування та сприймання іншомовних висловлювань в типових буденних ситуаціях, відповідно до умов мовленнєвої комунікації і комунікативного наміру. На цьому рівні закладаються у студентів основи знань про систему і структуру німецької мови, формуються основні навички в галузі фонетики, лексики, орфографії, граматики тощо. Ознайомлення студентів із сьогоденням Німеччини та німецькомовних країн забезпечує освітня мета. Розвиток у студентів здатності до самоконтролю і самокорекції, творчого мислення, відчуття (німецької) мови реалізує розвиваюча мета. Формування гуманістичного світогляду, толерантності, лояльності і відкритості по відношенню до інших народів і культур втілює виховна мета.
Теоретичний і практичний матеріал у навчальному посібнику вивчається поступово, окремими частинами, у межах певних лексичних тем, що призводить до фрагментарності знань студентів і підвищує в них інтерес та мотивацію до навчання іноземною (німецькою) мовою, складається із 6 розділів та містить 20 соціально-побутових тем.
Для закріплення й активізації лексики подано цілий комплекс вправ, які передбачають різні форми роботи, в тому числі такі як дискусії, ділові та рольові ігри. Для пожвавлення занять використано прислів’я, приказки, де особливо яскраво проявляється своєрідність усного мовлення.
До кожної теми подається словник, що містить лексику і фразеологію для розширення словникового запасу студентів. Вправи для перекладу з німецької на українську мову займають визначальне місце й охоплюють різні галузі науки, відповідають майбутніх спеціалізації студентів і направлені на засвоєння ними певних граматичних конструкцій та правильний їх переклад.
Тематичний підбір вправ дозволяє достатньо ефективно актуалізувати як загальнонаукову лексику, так і лексику зі спеціальності.
Як додатки у навчальному посібнику використано низку таблиць, що містять фундаментальні знання з граматики німецької мови та розвивають зорову пам'ять й аналітичні здібності студентів.
Для студентів педагогічних вищих навчальних закладів, викладачів кафедр іноземних мов, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, магістрантів.
Landeskunde der Deutschsprachigen Länder: Schritt für Schritt Країнознавство німецькомовних країн: крок за кроком : метод. реком. [для студ. ВНЗ (німецькою мовою)] / В. М. Солощенко. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2022. – 49 с.
Методичні рекомендації «Країнознавство німецькомовних країн: крок за кроком» містять теоретичні питання, практичні завдання, питання для самоконтролю та комплекс вправ щодо засвоєння інформації про основні віхи історичного та сучасного розвитку німецькомовних країн (Австрія, Швейцарія, Ліхтенштейн, Люксембург), їх географічного положення, суспільно-політичного устрою, соціально-економічного життя, особливостей побудови та існування системи освіти в цих країнах тощо.
Методичні рекомендації «Країнознавство німецькомовних країн: крок за кроком» розроблено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Країнознавство Німеччини» освітньо-професійної програми Середня освіта (Німецька та англійська мови) підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні за спеціальністю 014 Середня освіта (Мова і література (німецька)) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка для студентів денного та заочного відділень факультетів іноземних мов педагогічних вищих навчальних закладів (німецькою мовою). Курс розрахований на 120 годин (48 – аудиторних годин, 72 години самостійної роботи).
Практична мета цієї навчальної дисципліни полягає у формуванні країнознавчих знань у студентів з географії, історії, державного устрою, культури, освіти, національних традицій і звичаїв німецькомовних країн (Австрія, Швейцарія, Ліхтенштейн, Люксембург), їх лінгвокраїнознавчих умінь, які сприяють формуванню у студентів уміння аналізувати і розпізнавати культурно-специфічну лексику і у письмових тестах, і в усній мові, уміння пояснити чи прокоментувати її.
Принцип проектної дидактики є провідним у побудові практичних (семінарських) занять. Крім того, визначальними формами навчання під час цих занять стають форми, що орієнтовані на такі педагогічні технології, як сучасні інформативно-комунікативні технології, комунікативно-спрямована групова робота, проектно-дослідницька діяльність та індивідуальна творча справа. Кінцевими продуктами творчої діяльності студентів стають публічні виступи, доповіді, проекти іноземною (німецькою) мовою, що створені у формі презентації PowerPoint на теми, передбачені робочою навчальною програмою.
Для студентів педагогічних вищих навчальних закладів, викладачів кафедр іноземних мов, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, магістрантів.
Lies und mach Spaß! Читай з задоволенням! : метод. реком. [для студ. ВНЗ (німецькою мовою)] / В. М. Солощенко. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2022. – 87 с.
Методичні рекомендації ґрунтуються на оригінальних оповіданнях відомих німецьких письменників Леонарда Томи і Артура Шнітцлера, об’єднаних спільною назвою «Читай з задоволенням».
Розроблений комплекс різноманітних завдань до кожного твору є демонстрацією концепції розуміння читання як інтегративного компоненту іншомовної підготовки студентів. Навчальні завдання спираються на принципи системності й послідовності в навчанні, і вони укладені з урахуванням мовних труднощів при засвоєні іноземної мови.
Методичні рекомендації «Читай з задоволенням!» розроблено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Аналітичне читання німецькою мовою» освітньо-професійної програми Середня освіта (Англійська та німецька мови) підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні за спеціальністю 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка для студентів денного та заочного відділень факультетів іноземних мов педагогічних вищих навчальних закладів (німецькою мовою). Курс розрахований на 120 годин (48 – аудиторних годин, 72 години самостійної роботи).
Метою вивчення навчальної дисципліни «Аналітичне читання німецькою мовою» є формування уявлення майбутніх учителів іноземних мов щодо світового історико-літературного процесу, систематизацію знань студентів у аспекті відомих німецьких авторів та їх основних творів, розвиток вміння висловлювати власну думку до описуваних подій, явищ, персонажів творів, що потребує усвідомлення змісту авторського задуму та шляхів його реалізації, розширення філологічного кругозору, навчального досвіду студентів, розвиток їх логічного мислення, умінь роботи з літературним текстом та розширення словникового запасу.
Загальна мета навчальної дисципліни «Аналітичне читання німецькою мовою» є комплексною, вона, поруч із забезпеченням наступності в опануванні німецькою мовою включає в себе реалізацію практичної (комунікативної), виховної, освітньої, розвиваючої цілей навчання майбутніх педагогів. Практична мета є провідною і полягає у формуванні мовних (фонетичної, лексичної, граматичної, стилістичної та ін.), мовленнєвих, соціокультурних та навчально-стратегічних компетентностей у вільному оволодінні німецькою мовою для здійснення професійної комунікації і міжособистісного спілкування.
Ознайомлення студентів з основними етапами життєвого і творчого шляху відомих німецьких письменників забезпечує освітня мета. Розвиток у студентів здатності до аналізу та інтерпретації творів зарубіжних письменників реалізує розвиваюча мета. Формування гуманістичного світогляду у мультикультурному світі, толерантності, діалогу, лояльності і відкритості по відношенню до інших народів і культур втілює виховна мета.
Для студентів педагогічних вищих навчальних закладів, викладачів кафедр іноземних мов, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, магістрантів.
Landeskunde Deutschland: was? wo? wann? Країнознавство Німеччини: що? де? коли? : метод. реком. [для студ. ВНЗ (німецькою мовою)] / В. М. Солощенко. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2022. – 82 с.
Методичні рекомендації «Країнознавство Німеччини: що? де? коли?» містять теоретичні питання, практичні завдання, питання для самоконтролю та комплекс вправ щодо засвоєння інформації про основні віхи історичного та сучасного розвитку Німеччини, її географічного положення, суспільно-політичного устрою, соціально-економічного життя, особливостей побудови та існування системи освіти в країні тощо.
Методичні рекомендації «Країнознавство Німеччини: що? де? коли?» розроблено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Країнознавство Німеччини» освітньо-професійної програми Середня освіта (Німецька та англійська мови) підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні за спеціальністю 014 Середня освіта (Мова і література (німецька)) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка для студентів денного та заочного відділень факультетів іноземних мов педагогічних вищих навчальних закладів (німецькою мовою). Курс розрахований на 120 годин (48 – аудиторних годин, 72 години самостійної роботи).
Практична мета цієї навчальної дисципліни полягає у формуванні країнознавчих знань у студентів з географії, історії, державного устрою, культури, освіти, національних традицій і звичаїв Німеччини, їх лінгвокраїнознавчих умінь, які сприяють формуванню у студентів уміння аналізувати і розпізнавати культурно-специфічну лексику і у письмових тестах, і в усній мові, уміння пояснити чи прокоментувати її.
Принцип проектної дидактики є провідним у побудові практичних (семінарських) занять. Крім того, визначальними формами навчання під час цих занять стають форми, що орієнтовані на такі педагогічні технології, як сучасні інформативно-комунікативні технології, комунікативно-спрямована групова робота, проектно-дослідницька діяльність та індивідуальна творча справа. Кінцевими продуктами творчої діяльності студентів стають публічні виступи, доповіді, проекти іноземною (німецькою) мовою, що створені у формі презентації PowerPoint на теми, передбачені робочою навчальною програмою.
Для студентів педагогічних вищих навчальних закладів, викладачів кафедр іноземних мов, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, магістрантів.
Schreib richtig! Пиши вірно! : метод. реком.. [для студ. ВНЗ (німецькою мовою)] / В. М. Солощенко. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2022. – 85 с.
Методичні рекомендації «Пиши вірно!» містять теоретичні положення, практичні завдання, питання для самоконтролю та вправи для засвоєння теоретичного матеріалу курсу.
В стислій формі висвітлено зразки ділової переписки із завданнями для її аналізу, а також вправи, спрямовані на засвоєння лексичних одиниць і набуття практичних навичок ділового листування та перекладу.
Методичні рекомендації «Пиши вірно!» розроблено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Ділова кореспонденція німецькою мовою» освітньо-професійної програми Середня освіта (Англійська та німецька мови) підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні за спеціальністю 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка для студентів денного та заочного відділень факультетів іноземних мов педагогічних вищих навчальних закладів (німецькою мовою). Курс розрахований на 120 годин (48 – аудиторних годин, 72 години самостійної роботи).
Мета курсу полягає у вивченні студентами основ ділової термінології, розвитку та поглибленню навичок усного та писемного ділового мовлення, умінь застосовувати здобуті у процесі вивчення німецької мови професійні та комунікативні навички для ефективного вирішення проблем ділового спілкування, засвоєнню особливостей письмового оформлення ділових документів німецькою мовою.
Під час вивчення навчальної дисципліни «Ділова кореспонденція німецькою мовою» студенти вивчають основи ділового листування, зокрема «Листи» («Особисті листи», «Ділові листи»), «Автобіографія», «Свідоцтво», «Довідка», «Сертифікат», «Відмова», «Влаштування на роботу» тощо; знайомляться з сучасними вимогами до ведення ділової кореспонденції; тренуються у оформленні ділових листів на основі вивчення значної кількості різноманітних лексико-граматичних та інших тренувальних вправ, комунікативних моделей та завдань щодо їх написання тощо.
Для студентів педагогічних вищих навчальних закладів, викладачів кафедр іноземних мов, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, магістрантів.
Was meinst du? Що (як) ти вважаєш? : метод. реком.. [для студ. ВНЗ (німецькою мовою)] / В. М. Солощенко. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2022. – 63 с.
Методичні рекомендації «Що (як) ти вважаєш?» розроблено для навчання студентів основам ділового мовлення іноземною (німецькою) мовою. Вони містять теоретичний матеріал, практичні завдання та вправи для його засвоєння.
У стислій формі презентовано основні принципи застосування різних моделей іншомовної комунікативної поведінки в академічних і професійних ситуаціях тощо.
Методичні рекомендації «Що (як) ти вважаєш?» розроблено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Ділова комунікація німецькою мовою» освітньо-професійної програми Середня освіта (Англійська та німецька мови) підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні за спеціальністю 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка для студентів денного та заочного відділень факультетів іноземних мов педагогічних вищих навчальних закладів (німецькою мовою). Курс розрахований на 120 годин (48 – аудиторних годин, 72 години самостійної роботи).
Метою вивчення навчальної дисципліни є підготовка конкурентоспроможних фахівців і креативних особистостей до ефективної комунікації іноземною (німецькою) мовою в академічному і професійному середовищі. Програма навчальної дисципліни розрахована на досягнення рівня володіння мовою В1. - В2.
Загальна мета навчальної дисципліни «Ділова комунікація німецькою мовою» є комплексною, вона, поруч із сприянням мобільності студентів та гарантування їм їх конкурентоздатності на ринку праці передбачає вивчення фундаментальних знань ділової комунцікації засобами іноземної (німецької) мови.
Під час вивчення навчальної дисципліни «Ділова комунікація німецькою мовою» студенти вивчають основи ділової комунікації, а саме:
- основні принципи застосування різних моделей іншомовної комунікативної поведінки в академічних і професійних ситуаціях;
- правила адаптації до змін змістового, лінгвістичного і стильового характеру у процесі ділового спілкування з іноземними співрозмовниками;
- уміння аналізувати іншомовні джерела інформації для отримання даних, що є необхідними для виконання професійних завдань та прийняття професійних рішень;
- навички демонстрації розуміння особливостей міжкультурної комунікації у змістовому та лінгвістичному планах на теми професійного або академічного характеру;
- домінанти застосовуння доцільних та комунікативних стратегій у практичних ситуаціях, включаючи міжнародні переговори, презентації, ділові зустрічі та трудові відносини.
Для студентів педагогічних вищих навчальних закладів, викладачів кафедр іноземних мов, фахівців відділу міжнародного співробітництва, аспірантів, магістрантів.