- Академічна культура педагога-дослідника – проф. Семеног О.М.
- Академічна риторика – доц. Герман В.В.
- Актуальні аспекти вивчення української літератури – проф. Семеног О.М.
- Актуальні питання вивчення української мови – проф. Семеног О.М., Герман В.В.
- Актуальні питання української лексикографії – доц. Рудь О.М.
- Виразне читання – доц. Кумеда О.П.
- Вступ до літературознавства – доц. Кириленко Н.І.
- Вступ до мовознавства – проф. Беценко Т.П.
- Дитяча література – доц. Кириленко Н.І.
- Загальне мовознавство – проф. Беценко Т.П., доц. Герман В.В.
- Історія української літератури – проф. Горболіс Л.М., доц. Кириленко Н.І.
- Історія української мови – проф. Беценко Т.П.
- Культура наукової української мови – проф. Семеног О.М.
- Лінгвістичні теорії і опис мови – проф. Беценко Т.П.
- Лінгводидактика – проф. Семеног О.М.
- Лінгводидактика в середніх класах – доц. Громова Н.В.
- Лінгводидактика: становлення та сучасні тенденції – доц. Громова Н.В.
- Література української діаспори - доц. Кириленко Н.І.
- Літературна компаративістика – проф. Горболіс Л.М.
- Літературна норма і мовна практика – доц. Громова Н.В.
- Літературне краєзнавство – доц. Кириленко Н.І.
- Літературні напрями, течії ХХ – поч. ХХІ ст. – доц. Кириленко Н.І.
- Медіаосвіта– ст. викл. Ячменик М.М.
- Методика навчання української літератури – ст. викладач Ячменик М.М.
- Методика навчання української літератури у ЗЗСО – проф. Семеног О.М.
- Методика навчання української мови – доц. Громова Н.В.
- Методика проведення педагогічного експерименту у ЗВО– проф. Семеног О.М.
- Методиканавчання української мови уЗЗСО– проф. Семеног О.М.
- Наукова спадщина українських мовознавців ХХ століття крізь призму шкільної освіти – доц. Рудь О.М.
- Нові напрями сучасної лінгвістики - проф. Беценко Т.П.
- Ораторське мистецтво філолога – доц. Герман В.В.
- Основи літературознавчих досліджень – ст. викл. Ячменик М.М.
- Основи наукових досліджень – проф. Семеног О.М.
- Риторика – доц. Герман В.В.
- Старослов´янська мова та історична граматика– доц. Кумеда О.П.
- Стилістика української мови – доц. Беценко Т.П.
- Сучасна жіноча проза – проф. Горболіс Л.М.
- Сучасна українська література: основні тенденції розвитку – проф. Горболіс Л.М.
- Сучасна українська літературна мова – доц. Герман В.В., доц. Рудь О.М.
- Сучасна українська мова: актуальні питання – доц. Герман В.В.
- Теоретичні та методологічні проблеми аналізу художнього тексту – проф. Горболіс Л.М.
- Теорія літератури: основні аспекти вивчення в школі – проф. Горболіс Л.М.
- Українознавство – проф. Горболіс Л.М.
- Українська діалектологія – доц. Кумеда О.П.
- Українська мова за професійним спрямуванням – проф. Беценко Т.П., доц. Громова Н.В., доц. Рудь О.М.
- Українська постмодерна проза як літературно-естетичний феномен – проф. Горболіс Л.М.
- Фахова українська мова– доц. Герман В.В., Громова Н.В.
- Фольклор – доц. Кириленко Н.І.
- Фольклористика Сумщини – доц. Кумеда О.П
- Шістдесятництво як літературно-мистецьке явище – доц. Кириленко Н.І.
Посібники
- Безпечний медіасерфінг підлітків: інтерактивний посібник / авт. кол.: М. М. Ячменик, О. М. Семеног, Н. І. Кириленко, С. І. Моцак. – Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – 51 с.
- Горболіс, Л. М. Теорія літератури і методологічний дискурс: навчальний посібник для студентів-філологів : у 2 ч. Ч. 1 /Л. М. Горболіс ; Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми : СумДПУ імені А .С. Макаренка , 2022. 249 с.
- Горболіс, Л. М. Теорія літератури і методологічний дискурс: навчальний посібник для студентів-філологів : у 2 ч. Ч. 2 /Л. М. Горболіс ; Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми : СумДПУ імені А .С. Макаренка , 2022. 200 с.
- Урок української мови у вимірах педагогічної дії: навч.-метод. посіб. / Олена Семеног. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – 334 с.
- Фахова практика вчителя-словесника: навч. посіб. / О.М. Семеног, Л.О. Базиль, Т.І. Дятленко. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2008. – 428 с.
- Семеног О. Мовне родинознавство: навч. посіб. / Олена Семеног. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – 202 с.
- Семеног О. Мовнокомунікативна особистість учителя й учня у художньо-педагогічному дискурсі: навч. посіб. / Олена Семеног. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – 260 с.
- Семеног О. Українська лексикографія у школі: діалог особистостей: навч.- метод. посіб. / Олена Семеног, Альона Косенко. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – 144 с.
- Семеног О., Фаст О. Академічне письмо: лінгвокультурологічний підхід: навч. посіб. / Олена Семеног, Ольга Фаст. – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. – 221 с.
- Семеног О. М. Етнолінгвістична культура вчителя : навч. посіб. / О. М. Семеног. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – 188 с.
Монографії
- Текст у дослідницьких парадигмах: теорія і практика: [колективна монографія] / за загальною редакцією О. М. Семеног. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. – 247 с.
- Пономаренко, Н. П. Формування мовленнєвої компетентності майбутніх фахівців з журналістики: теорія і практика: монографія / Н. П. Пономаренко, О. М. Семеног ; [за ред. О.Семеног] ; МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С, Макаренка. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. – 225 с.
- Ефективні технології навчання і контролю якості знань у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців: монографія / авт. кол. О.Семеног, В.Герман, Н.Громова, О.Рудь, І. Левенок, Н.Пономаренко, М.Ячменик; за заг.ред. О.Семеног – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – 376 с.
- Семеног О.М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: монографія. – Суми: ВВП "Мрія-1" ТОВ, 2005. – 404 с.
- Семеног О.М. Українська культуромовна особистість учителя (шляхи її формування в системі професійної підготовки): монографія / За ред. Л.І.Мацько. – К.: , 2007. – 303 с.
- Семеног О., Вовк М. Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету : [монографія] / Олена Семеног, Мирослава Вовк. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 284 с.
Програми
- Семеног, О. Методика навчання української мови у закладах загальної середньої освіти: [програма навчальної дисципліни. Кваліфікаційний рівень – магістр (Спеціальність: 014 Середня освіта (Українська мова і література); освітня програма Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова)] / О. Семеног, Н. Пономаренко. − Суми, 2020. − 46 с.
- Мацько Л.І., Груба Т.Л., Семеног О.М. Симоненко Т.В. Програма з української мови (10-11 класи) для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів, 2017. – 84 с.
Текст у дослідницьких парадигмах: теорія і практика: [колективна монографія] / за загальною редакцією О. М. Семеног. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. – 247 с. У колективній монографії віддзеркалено дослідницьку тему кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка «Текст у сучасних дослідницьких парадигмах». Тема наукової роботи передбачає вивчення специфіки текстових категорій у дослідницьких парадигмах сучасної філології та освітній парадигмі на основі міждисциплінарного підходу. Текст є вагомим змістовим компонентом, закладеним у теоретико-практичні курси, які читають викладачі кафедри. До співавторів книги долучилися українські дослідники, з якими кафедру пов’язує плідна і результативна наукова та викладацька взаємодія. Пропоновані розвідки укладені як статті монографічного видання за тематичними розділами. |
||
Рудь, О. М. Складні прикметники поетичної мови ХХ століття: монографія / О. М. Рудь. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – 248 с. У монографії викладено теоретичні засади дослідження складних прикметників поетичної мови ХХ століття. Розглянуто структурно-семантичні моделі прикметників-композитів за першим та другим компонента. Описано структуру атрибутивних словосполучень із складними прикметниками у функції означення. Проаналізовано функціональне навантаження складних прикметників-епітетів та прикметникових композитів у складі метафори і порівняння. Для науковців, викладачів, аспірантів, магістрантів і студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів, учителів-словесників. |
||
Горболіс, Л. М. Міжмистецькі контакти українського тексту: монографія / Л. М. Горболіс. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2021. – 312 с. У монографії досліджуються багатоаспектні контакти творів українських письменників ХХ – ХХІ ст. В. Стефаника, Марка Черемшини, Лесі Українки, М. Яцківа, О. Довженка, Б.-І. Антонича, П. Ар’є, В. Корнійчука, Л. Білик, І. Роздобудько, М. Жулинського, Т. Сидоренко та ін. з музикою, кіно, театром, хореографією на різних рівнях – архітектонічному, проблемно-тематичному, сюжетотворчому, хронотопічному, образотворчому, наративному, ритміко-інтонаційному тощо. За допомогою міжмистецького підходу з’ясовується художня самобутність, естетична вартість літературних творів. Для літературознавців, мистецтвознавців, студентів гуманітарних напрямків, учителів шкіл, усіх, хто цікавиться неповторним світом мистецтва. |
||
Надутенко Маргарита, Пономаренко Наталія, Семеног Олена. Електронні словники Українського мовно-інформаційного фонду Національної академії наук України в освітньому процесі. Київ. Український мовно-інформаційний фонд Національної академії наук України. 2020. 50 с. У посібнику подано вправи та завдання, що стимулюють користувачів якнайширше використовувати електронні ресурси Українського мовно-інформаційного фонду НАН України на заняттях з української мови. Текстовий матеріал відповідає Державному стандарту базової середньої освіти (2020), програмі для профільного навчання учнів закладів загальної середньої освіти, зорієнтовує на активізацію пізнавальної діяльності учнів, розвиток мовного смаку і мовного чуття рідного слова. |
||
Формування культуромовної особистості фахівця в умовах неперервної освіти: монографія /авт. кол. О.Семеног, В. Герман, Н.Громова, І. Левенок, Н.Пономаренко, М.Надутенко, К.Діхнич //за заг.ред. О.Семеног – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – 212 с. У колективній монографії висвітлено проблеми формування культуромовної особистості фахівця в умовах неперервної освіти. Здійснено аналіз концептів «освіта», «учительська праця», «культуромовна особистість фахівця», «академічна культура дослідника» в українському і польському освітньо-педагогічному дискурсах та в освітній практиці на засадах міждисциплінарного підходу, досвіду мовної, риторичної, медіаосвітньої підготовки майбутніх учителів української мови і літератури. Окремі розділи присвячені розгляду культуромновної підготовки майбутніх учителів початкової школи, фахівців із журналістики, іноземних студентів медичних спеціальностей, міждисциплінарних проєктів кафедри української мови і літератури СумДПУ імені А. С. Макаренка. Монографія адресована освітянам, науковцям, викладачам, магістрантам, аспірантам, усім, кого цікавлять питання мовної освіти фахівців різних профілів. |
||
Семеног О.М. Академічне письмо: лінгвокультурологічний підхід Пропонований навчальний посібник, зорієнтовано на поглиблення знань користувачів науковий стиль української та англійської мови, розширення уявлення про мовні засоби наукового тексту, опанування технології роботи із сучасним українським та англійським науковим текстом. У модулях на основі культурологічного підходів розкриваються важливі аспекти академічного письма українською та англійською мовою: особливості організації наукової праці дослідника: зміст та сутність наукового дослідження, логіка науково-дослідницької роботи, культура праці з науковими текстами різних жанрів, особливості цитування згідно з міжнародними стандартами. Для широкого кола користувачів: магістрантів, майбутніх докторів філософії, науково-педагогічних працівників, для всіх, хто прагне навчитися писати академічний текст. |
||
Захарова В.А. Аналіз поетичного твору в школі У навчальному посібнику висвітлюються окремі питання, пов’язані з проблемою аналізу вірша. Подаються зразки аналізу вибраних поезій, що вивчаються в старших класах. Методичні поради допоможуть студентам під час підготовки до практичних та лабораторних занять із методики викладання літератури. |
||
Бібліографічний покажчик О. М. Семеног Бібліографічний покажчик присвячено О.М. Семеног, доктору педагогічних наук, професору, авторитетному українському вченому, відміннику освіти України, завідувачеві кафедри української мови і літератури СумДПУ імені А. С. Макаренка. У посібнику представлені наукові праці професора О.М. Семеног: монографії, навчальні та навчально-методичні посібники, статті з наукових збірників, матеріалів конференцій, публікації з періодичних видань, фахових вітчизняних та зарубіжних наукових джерел. Покажчик адресовано освітянам, науковцям, аспірантам, фахівцям у галузі філологічної освіти, студентам, працівникам бібліотечних установ. |
||
Беценко Т. П. Вступ до мовознавства У збірнику подано тести зі вступу до мовознавства, зокрема тести для підсумкового тематичного контролю з теорії мови, комплексні тестово-контрольні завдання для підсумкового контролю з курсу, тести для підсумкового контролю, комплексні підсумкові контрольні завдання підвищеної складності та ін. Посібник призначений для здійснення контролю знань за успішністю студентів-філологів, також для організації їхньої самостійної роботи зі вступу до мовознавства. Матеріали посібника можуть бути використані при підготовці конкурсів, олімпіад з української мови. Для студентів-філологів, магістрантів, викладачів філологічних факультетів вищих навчальних закладів, учителів української мови. |
||
Горболіс Л.М. Екологічна культура героїв у художньому потрактуванні українських письменників У навчальному посібнику на матеріалі творів українських письменників ХІХ – ХХ ст. |
||
Беценко Т.П. Естетика мови українських народних дум: текстово-образні одиниці У виданні зібрано і паспортизовано різнорівневі художньо-образні універсальні засоби мовно-поетичної організації думового епосу – самобутнього різновиду фольклорно-пісенного жанру. Актуальні теоретичні аспекти лексикографічного опису мовно-образної системи текстів дум знайшли своє практичне втілення у «Словнику епітетів», «Словнику-покажчикові тавтологічних і плеонастичних структур», «Словнику-покажчику географічних найменувань», «Словнику релігійних понять», «Словнику складних слів», «Словнику метонімічних і синекдохічних конструкцій», «Словнику перифраз», «Словнику евфемізмів», «Словнику оказіональних слів». Пропоноване дослідження є першим в україністиці лексикографічним джерелом, яке присвячене аналізові мовностильових одиниць фольклорних пам’яток взагалі, думових текстів – зокрема. Для науковців, аспірантів, магістрантів, студентів філологічних факультетів вищих начальних закладів, учителів-словесників, учнів, усіх, хто цікавиться проблемами фольклору, поетичного слововживання, стилістики, лінгвостилістичного аналізу художнього тексту. |
||
Семеног О.М. Ефективні технології навчання у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців У монографії здійснено аналіз окремих аспектів лінгвістичної підготовки майбутніх фахівців крізь призму праксеологічного підходу, окреслено нормативно-правову базу й організацію моніторингу якості лінгвістичної підготовки. Дослідницьку увагу приділено особливостям ефективних методів проведення занять із теоретико- та історико-лінгвістичних культуромовних медіа- і лінгводидактичних дисциплін у контексті сучасних тенденцій мовної освіти для студентів філологічних спеціальностей, а також лінгвістичних дисциплін для студентів нефілологічних спеціальностей. Монографія адресована освітянам, науковцям, викладачам, магістрантам, аспірантам, усім, кого цікавлять питання мовної освіти, лінгвістичної підготовки фахівців різних профілів у вищому навчальному закладі, проблеми реалізації праксеологічного підходу моніторингу якості у системі професійної підготовки. |
||
Захарова В.А., Ситник О.В. Життєтворчість Марії Матіос як засіб формування інтересу учнів до сучасної української прози Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам під час проходження педагогічної практики у загальноосвітніх навчальних закладах та вчителям-словесникам під час вивчення творчості сучасних український письменників на уроці літератури. |
||
Горболіс Л.М. Інтерпретаційне поле українського художнього тексту (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) У навчальному посібнику подані статті, присвячені важливим питанням творчості українських письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст., а також теми і питання практичних занять. Навчальний посібник містить питання підсумкового контролю, список рекомендованої літератури, додаткові матеріали, що сприятимуть ефективній організації самостійної роботи студентів третього курсу (освітньо-кваліфікаційний рівень «бакалавр»). Посібник адресований студентам-філологам, аспірантам, викладачам вузів, вчителям шкіл. |
||
Кириленко Н.І, Владимирова В.М. Кваліфікаційна робота з української літератури та фольклору за ОР «магістр» Пропонований посібник є спробою систематизувати інформацію про написання й захист магістерської роботи, вимоги до її оформлення. Для магістрантів закладів вищої освіти. |
||
Семеног О. Культура наукової української мови Навчальний посібник створено з урахуванням вимог кредитно-модульної організації навчального процесу. Розгляд модулів курсу спрямований на поглиблення знань про науковий стиль української мови, розширення уявлення користувача про українську наукову мову, мовні засоби наукового тексту, опанування технології роботи із сучасним українським науковим текстом. Для студентів, магістрантів вищих педагогічних навчальних закладів України, викладачів, учителів, учнів гімназій, колегіумів, ліцеїв. |
||
Семеног О. М. Культура фахової мови У посібнику подано тестові контрольно-пошукові, проблемні завдання, а також варіанти комплексної контрольної роботи для перевірки рівня сформованості складових мовнокомунікативної професійної компетентності фахівців (орфографічної, орфоепічної, лексичної, фразеологічної, граматичної, пунктуаційної, стилістичної та дискурсивної). Завдання укладено відповідно до робочих програм з фахової/ділової української мови, культури наукової мови і можуть бути використані для практичних занять, організації самостійної, індивідуальної роботи у вищих педагогічних навчальних закладах, для самонавчання та самоконтролю. Для студенів, магістрантів, аспірантів педагогічних спеціальностей, педагогічних працівників, широкого кола користувачів. |
||
Захарова В.А. Курсова робота з методики навчання української літератури Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам у написанні та оформленні курсової роботи з методика навчання української літератури. Подані основні вимоги до курсового дослідження, запропоновано методику проведення та порядок оформлення педагогічного експерименту. Описана методика проведення дослідно-експериментального навчання з української літератури. |
||
Захарова В.А. Методика навчання української літератури Методичні рекомендації допоможуть студентам у виконанні самостійної роботи та підготовці до підсумкового контролю знань, умінь та навичок із «Методики навчання української літератури». У рекомендаціях подані критерії оцінювання навчальних досягнень студентів, запропоновані завдання для студентів ОКР «бакалавр», «спеціаліст», «магістр». Рекомендації адресовані передусім студентам факультету іноземної та слов’янської філології, учителям української літератури, а також усім, хто захоплюється літературою та прагне стати вдумливим і цікавим читачем. |
||
Захарова В.А., Дихтяренко Т. О. Методичні рекомендації для вивчення вступу до літературознавства Методичні рекомендації допоможуть студентам вивчити особливості та закономірності словесного мистецтва. У рекомендаціях містяться творчі завдання та пошукові питання, спрямовані на перевірку знань студентів та учнів зі вступу до літературознавства. Рекомендації адресовані передусім старшокласникам, студентам філологічного факультету, учителям літератури, а також усім, хто захоплюється красним письменством, прагне стати вдумливим і цікавим читачем. |
||
Семеног О.М. Мова наша – українська У посібнику подано матеріали до уроків української мови для 10 класу (профіль «українська філологія»). Вміщено унікальний теоретичний матеріал з історії мови, сучасного українського і світового мовознавства, лінгвістики тексту, теорії мовленнєвої діяльності. Представлено систему вправ і завдань, розроблених на засадах дослідницького навчання, з урахуванням комунікативно-діяльнісного підходу. Мета видання – допомогти вчителеві наповнити свій урок оригінальним дидактичним матеріалом, цікавими завданнями, інноваційними формами і прийомами роботи. Для вчителів української мови, учнів-старшокласників, абітурієнтів, студентів-бакалаврів, магістрів і всіх, хто бажає знати українську мову. |
||
Семеног О.М. Мовне родинознавство У посібнику розглядаються соціокультурні аспекти прпофільного навчання з української мови в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Дослідницький матеріал книги спрямований на формування лінгвокультурознавчої компетентності старшокласників, учнів на уроках та в позакласній гуртковій роботі з родинознавства. Пріоритетну роль відведено завданням, які спрямовані на формування дослідницьких умінь виконувати історико-культурологічні коментарі слів-історизмів, етнографізмів, діалектизмів, фразем у фольклорному або худолжньому тексті, проводити самостійну пошукову роботу з етнолінгвокультури рідного краю. Посібник може слугувати дидактичним засобом проведення знань із культуромовних, лінгвометодичних, педагогічних курсів. |
||
Горболіс Л.М. Парадигма народнорелігій-ної моралі в прозі українських письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст. У монографії з’ясовано актуальність питань народнорелігійної моралі у літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ ст., на матеріалі прози порубіжжя осмислено народнорелігійну мораль як складну систему історично й емпірично складених знань, досліджено багатогранні зв’язки героїв із сакральним світом, природою, ближніми. Пропонується студентам, учителям шкіл, викладачам, історикам літератури, культурологам, народознавцям, усім, хто цікавиться проблемами духовної культури українців. |
||
Герман В.В. Риторична культура вчителя в академічному просторі У навчальному посібнику відповідно до чинної навчальної програми з «Сучасної риторики» (ступінь «магістр») окреслено теоретичні класичної риторики й риторичної культури вчителя, жанри сучасного академічного красномовства. Посібник містить лекційний матеріал, проблемно-пошукові завдання для самостійної роботи, контрольну роботу (15 варіантів), тести, короткий словник термінів, додатки тощо. Для студентів і викладачів гуманітарних філологічних факультетів вищих навчальних закладів, учителів загальноосвітніх шкіл. |
||
Захарова В.А., Білоус Є.В. Специфіка художнього хронотопу в історичних романах Михайла Старицького Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам під час проходження педагогічної практики з української літератури за освітнім ступенем «магістр» у загальноосвітніх навчальних закладах та вчителям-словесникам у процесі підготовки до уроків вивчення сучасної української прози. |
||
Рудь О. М. Сучасна українська літературна мова. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія Збірник тестових завдань укладено відповідно до програми курсу «Сучасна українська літературна мова» філологічних факультетів педагогічних університетів. Тестові завдання мають комплексний характер і проводяться як певний підсумок роботи над вивченням конкретної теми. Для перевірки професійної компетентності студентів-філологів застосовуємо тести закритої форми з однією правильною відповіддю. Збірник тестових завдань із сучасної української літературної мови розрахований на вчителів української мови, викладачів і студентів філологічних факультетів. |
||
Герман В.В. Сучасна українська літературна мова: практичний синтаксис У навчально-методичному посібнику відповідно до чинної програми з сучасної української літературної мови (синтаксис) пропонується практичний комплекс з урахуванням традиційних поглядів та нових підходів до кваліфікації синтаксичних одиниць. Посібник містить практикум, контрольні роботи (тематичні й комплексні), тести, схеми й зразки синтаксичних аналізів, таблиці, методичні матеріали на допомогу студентові-практиканту, наукові статті автора тощо. Для студентів і викладачів філологічних факультетів вищих навчальних закладів. |
||
Горболіс Л.М. Теорія літератури і методологічний дискурс Навчальний посібник має сприяти опануванню майбутніми філологами навчальних дисциплін «Теорія літератури», «Культура літературознавчних досліджень (методичний і методологічний аспекти)». Теоретична частина посібника містить короткий виклад окремих тем. Запропонована практична частина може бути залучена на розсуд викладача для проведення практичних занять, перевірки тем, винесених на самостійне опрацювання. Навчальний посібник адресований викладачам, студентам, аспірантам, учителям шкіл. |
||
Захарова В.А., Шолудько О.В. Технологія проблемно-тематичного аналізу прози в літературній освіті старшокласників Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам під час проходження педагогічної практики з української літератури за освітнім рівнем «магістр» у загальноосвітніх навчальних закладах та вчителям-словесникам у процесі підготовки до уроків вивчення сучасної української прози. |
||
Горболіс Л.М. Тимотей Бордуляк. Життя і творчість. У книзі висвітлюється життєвий і творчий шлях українського письменника і священика Т. Г. Бордуляка (1863-1936) з’ясовуються художні особливості його доробку, пропонуються тексти недрукованих листів, проповідей, маловідомих спогадів та інші матеріали. Для викладачів і студентів вищої школи, вчителів та учнів шкіл, бібліотекарів й усіх, хто цікавиться проблемами духовності. |
||
Рудь О.М. Українська мова для державних службовців У методичних рекомендаціях подано корисні поради стосовно дотримання орфографічних, лексичних, морфологічних, синтаксичних і пунктуаційних норм у діловому мовленні, володіння загальновживаною лексикою і фаховою термінологією, навичками побудови словосполучень і речень, усним і писемним літературним мовленням, засобами милозвучності української мови, лексикою і фразеологією офіційно-ділового стилю тощо. Методичні рекомендації укладені з урахуванням змісту вимог щодо вільного володіння українською мовою як державною для осіб, які претендують на посади державної служби, визначених у «Стандарті української мови для державних службовців». Для осіб, які претендують на державну службу, державних службовців та усіх поціновувачів української мови. |
||
Семеног О.М. Українська лексикографія у школі: діалог особистостей Окреслено місце і роль української лексикографії у формуванні основ академічної культури старшокласника, сутність лексикографічної компетентності учнів старшої школи, старшокласників. Розроблено творчі, пошуково-дослідні завдання і вправи на формування лексикографічної компетентності старшокласників, що враховують технології особистісно-орієнтованого, проблемного інтерактивного навчання, розвитку критичного мислення. Акцентована увага на вивчення ідіостилю словникаря як особистості з високим рівнем академічної культури. Доведено, що успішність уроку значною мірою залежить від діалогічної взаємодії учителя та учня. Книгу підготовлено в межах колективної теми кафедри української мови «Ефективні технології навчання і контролю якості знань у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців» і адресовано на широке коло користувачів: учителям-словесникам, студентам, магістрантам, керівникам педагогічної практики. Може бути корисним для учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів, слухачів МАН при підготовці до олімпіад, конкурсів наукових робіт. |
||
Владимирова В.М. Українська літератури другої половини ХХ – початку ХХІ століть У посібнику містяться завдання творчого характеру, тести з курсу «Історія української літератури другої половини ХХ – початку ХХІ століть» для поточного та підсумкового контролю результатів навчання, список рекомендованих художніх текстів і критичної літератури. Посібник призначений для студентів-філологів, учителів загальноосвітніх шкіл. |
||
Семеног О. Українська культуромовна особистість учителя: теорія і практика У монографії зосереджено увагу на українській мовній особистості вчителя у проекції лінгвостилістичного, лінгвокультурологічного аналізу, а також на особливостях до професійної філологічної підготовки, деяких аспектах етно-, соціолінгвістичної, літературної, риторичної складових у фаховій підготовці вчителя української мови і літератури. Для науковців, викладачів, аспірантів, студентів, магістрантів вищих навчальних закладів, учителів-словесників. |
||
Семеног О., Гордієнко В. Українська мова: професійне спрямування – біржова діяльність У посібнику розглядаються питання мовної підготовки майбутніх спеціалістів біржової діяльності. Різноманітні контрольні, творчі, проблемно-пошукові завдання орієнтують студентів на формування усної та писемної професійної мовної культури. Для студентів біржових спеціальностей вищих навчальних закладів України. |
||
Семеног О.М. Українська мова: фахове спрямування – юрист Сучасний юрист – це висококомпетентний фахівець з розвиненим юридичним мисленням, правосвідомістю, правовою ерудицією, громадянською зрілістю, високою правовою і психологічною культурою, повновартісна комунікативна особистість. Це означає практичне й усвідомлене володіння нормами сучасної української літературної мови, юридичною термінологією, наявність умінь будувати усний дискурс фахової переконливої комунікації, повноцінна реалізація комунікативних намірів, операцій і мовленнєвих дій через адекватне й раціональне використання засобів мови та врахування конкретики ситуацій професійного спілкування. Пропонований навчальний посібник зорієнтовано на поглиблення знань користувачів про офіційно-діловий, науковий стилі української мови, розширення уявлення про мовні засоби фахового тексту. Виклад теоретичних відомостей перемежовується з практичними порадами стосовно того як отримана наукова інформація може бути використана у професійній діяльності. Для студентів, викладачів вищих юридичних навчальних закладів, вчителів профільних шкіл. |
||
Семеног О. М. Українська мова У посібнику подано матеріал до уроків української мови для 10 класу (профільний рівень). Вміщено унікальний теоретичний матеріал з історії мови, сучасного українського і світового мовознавства, лінгвістики тексту, теорії мовленнєвої діяльності. Представлено систему вправ і завдань, розроблених на засадах дослідницького навчання з урахуванням комунікативно-діяльнісного підходу. Мета видання – допомогти вчителеві наповнити свій урок оригінальним дидактичним матеріалом, цікавими завданнями, інноваційними формами і прийомами роботи. Для учителів української мови, учнів-старшокласників, абітурієнтів, студентів-бакалаврів, магістрів і всіх, хто бажає знати українську мову. |
||
Поляничко Ю. Українська мова за професійним спрямуванням Навчально-методичний посібник створено з метою якісної та ефективної підготовки студентів нефілологічних факультетів із курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». У посібнику вміщено теоретичний матеріал, плани практичних занять, вправи, вправи до кожної теми, а також контрольні тести, питання до іспиту. За цим посібником студенти можуть готуватись самостійно та на практичних заняттях. Для студентів, викладачів, вчителів і усіх, хто прагне здобути й удосконалити знання з української мови. |
||
Семеног О.М. Урок української мови у вимірах педагогічної дії Матеріал книги дібраний і укладений відповідно до сучасних освітніх тенденцій в Україні, спрямований на формування комунікативних, лінгвістичних, лінгвокультурологічної й праграматичної концепцій учня з урахуванням мовної, лінгвістичної, соціокультурної діяльнісної змістових ліній за Державним стандартом з української мови. Вправи та завдання уроків зорієнтовують на поглиблення знань з історії мови, сучасного українського та світового мовознавства, розширення уявлення про лінгвістику тексту, теорії мовленнєвої діяльності, опанування технології дослідницького навчання. Текстовий матеріал зорієнтовує на активізацію пізнавальної діяльності учнів, розвиток духовної сфери особистості, виховання патріотизму, формування естетичного бачення світу, морально-етичних переконань, мовних смаків і мовного чуття рідного слова. Для учителів-словесників, студентів, магістрантів, викладачів, керівників педагогічної практики. |
||
Семеног О.М. Фахова практика вчителя-словесника У посібнику розглядаються особливості фахової практики як невід’ємної складової професійної майстерності вчителя-словесника. З урахуванням сучасних підходів представлено технології уроків і позакласних заходів, в основі концепції яких – філолого-педагогічний, комунікативно-діяльнісний, аксіологічний підходи. Робота з фольклорними, літературо-краєзнавчими, етнолінгвістичними, художніми текстами супроводжується завданнями проблемно-діалогічного, дослідницького характеру. Адресований студентам, магістрантам, учителям, викладачам. Корисний усім, хто цікавиться питаннями сучасної методики в середній і вищій школі. |
||
Семеног О. М. Формування дослідницьких умінь у майбутніх учителів-словесників: теорія і практика У монографії акцентовано увагу на дослідницьких уміннях учителя-словесника, як невід’ємного компонента професійно-педагогічної культури і педагогічної майстерності, обґрунтовано основні дослідницьких умінь майбутніх учителів-словесників. З урахуванням положень системного, особистісно-діяльнісного, контекстного, компетентнісного, синергетичного, культурологічного, текстоцентричного, аксіологічного підходів розроблено і обґрунтовано модель і педагогічні умови формування дослідницьких умінь у майбутніх учителів-словесників, зокрема у процесі вивчення лінгвістичних, історико-літературних дисциплін, самостійної і науково-дослідної роботи, навчальної і педагогічної практики в умовах вищого педагогічного навчального закладу. Для науковців, викладачів, студентів, магістрантів вищих педагогічних навчальних закладів, аспірантів, учителів-словесників. |
||
Захарова В.А., Ткаченко Ю. Художнє вираження психологізму в новелах Василя Стефаника Мета навчально-методичного посібника полягає в дослідженні особливостей художнього вираження психологізму в новелах В. Стефаника. Книга адресована студентам-філологам, учителям-словесникам, викладачам та всім тим, хто цікавиться українською літературою. |
||
Горболіс Л. М. Чужина: коди інтерпретації У книзі представлено матеріали з проблем еміграції. Перший блок складають статті про українців (Т. Шевченко, П. Грабовський, О. Олесь, |
- Відкрита лекція професора Семеног О.М. «Українська мова в новій українській школі: оновлення» (26.11.2023)
- Відкрита лекція к.пед.н., ст.викладача кафедри М. М. Ячменик з методики навчання української літератури (03.10.2023)
- Відкрита лекція к.ф.н., доц. кафедри української мови і літератури Рудь Ольги Миколаївни
- Відкрита лекція Горболіс Л.М. за творчістю Василя Стефаника
- Відкрита лекція Герман В.В. з синтаксису української мови (21.05.2020)
- Відкрита лекція Громової Н.В. з методики навчання української мови (20.05.2020)
- Звіт про проведення І етапу ХХІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
- Відкрита лекція Семеног О.М. з курсу "Культура наукової мови" – Академічна культура дослідника в освітньому просторі (10.10.2018)
- Академічна культура дослідника в освітньому просторі університету: лінгвоаксіологічний аспект (10.10.2018)
- Відкрита лекція Семеног О.М. з курсу "Методика викладання української мови у ЗВО" – Особистість майстра-наставника... (31.03.2016)
- Про кафедру
- Планування роботи кафедри
- Освітній процес
- Освітньо-професійні програми
- Сертифікати на провадження освітньої діяльності
- Навчально-методична робота
- Наукова робота
- Неформальна освіта
- Виховна робота
- Новини
- Ресурсний центр
- Міжнародна діяльність
- Співпраця кафедри
- Нормативно-правова база
- Академічна доброчесність
- Академічна мобільність
- Грантові проєкти
- Мій університет – моя гордість
- Вивчай та розрізняй
- НУШ
- Профорієнтаціна робота
- Студентське життя
- Абітурієнту
- Випускники
- Відзнаки викладачів