Доступ до повнотекстових електронних версій кваліфікаційних робіт є обмеженим. Для отримання доступу до повнотекстових документів зверніться на кафедру української мови і літератури СумДПУ імені А. С. Макаренка за адресою: kafedra.ukr.mova.literatura@gmail.com
014 Середня освіта (Українська мова і література) – денна форма навчання:
- Гуйва К. В. Естетизм почуттів у художньо-поетичному відтворені Миколи Вінграновського
- Клименко А. В. Реалізація міжпредметних зв’язків на уроках української мови в 10 класі (на прикладі образотворчого мистецтва)
- Мазна Н. М. Сучасні методичні прийоми візуалізації на уроках української мови у 5-6 класах
- Новікова М. Ю. Мовостиль Людмили Ромен: лексико-семантичний аспект
- Плужник Ю. В. Формування читацької грамотності учнів НУШ на засадах міжнародного дослідження PISA-2018
- Прихідько Ю. С. Художня інтерпретація жіночих образів у творчості Ліни Костенко
- Сердюк К. І. Гуманістичний антивоєнний дискурс сучасної української прози (на матеріалі творів про війну)
- Якименко В. Е. Художньо-стильові тенденції прози 60-80-х років ХХ століття
014 Середня освіта (Українська мова і література) – заочна форма навчання:
- Бюргерсдайк І. М. Художньо-філософське осмислення міфокультурних кодів танцю в українській народній творчості та літературі кінця ХІХ - початку ХХ століть
- Гаращенко О. О. Колірна лексика в мовотворчості поетів Сумщини
- Дорошенко Д. В. Структурно-семантичні особливості юридичної термінології української мови
- Мойсеєнко Д. С. Особливості характеротворення у прозі Олександра Довженка
- Ольховик М. В. Методика роботи з інтернет-текстами на уроках української мови в 11 класі
- Требухова Н. Ю. Особливості функціонування одоративної лексики в поетичному мовленні ХХ століття
- Устименко О. Ю. Методика навчання риторики в шкільному курсі української мови
014 Середня освіта (Українська мова і література) денна форма навчання:
- Вербицька В.С. – Мовна палітра сучасної української пісні
- Ковтуненко О.О. – Формування медіаграмотності учнів 5 класів на уроках української мови в Новій українській школі
- Корнієнко А. О. – Еволюція образу жінки в українській літературі ХХІ століття
- Кулик Б.О. – Мовні засоби втілення мотиву внутрішньої свободи в поезії шістдесятників
- Назаренко Ю.П. – Типологія жіночих образів у творчості Марії Матіос
- Панченко Р. В. – Використання електронних словників на уроках української мови у 10 класі
- Свинолуп О.Ю. – Мовнокомунікативні стратегії воєнного часу (на матеріалі промов В. Зеленського)
- Скляр А.Ю. – Особливості поетичного ідіостилю Агатангела Кримського
014 Середня освіта (Українська мова і література) заочна форма навчання:
- Булах Я.О. – Реалізація наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» на уроках української мови в 10 класі
- Воловик А.С. – Власна назва в українській прозі ХХІ століття: структурно-семантичний аспект
035 Філологія (Українська мова та література) денна форма навчання:
КОЛЕКТИВНІ ТЕМИ КАФЕДРИ ЗА 2021-2022 Н.Р.
- Текст у сучасних дослідницьких парадигмах [Звіт 2022 р.] [Звіт 2021 р.]
КОЛЕКТИВНІ ТЕМИ КАФЕДРИ ЗА 2020-2021 Н.Р.
- Літературознавчий аналіз тексту: концепції, коди, методи інтерпретації (керівник – доктор філологічних наук, професор Горболіс Лариса Михайлівна).
[Звіт 2022 р.] [Звіт 2021 р.] [Звіт 2020 р.]
- «Формування культуромовної особистості фахівця в умовах неперервної освіти» (керівник – доктор педагогічних наук, професор Семеног Олена Миколаївна).
КОЛЕКТИВНІ ТЕМИ КАФЕДРИ ЗА 2019-2020 Н.Р.
- «Літературознавчий аналіз тексту: концепції, коди, методи інтерпретації» (керівник – доктор філологічних наук, професор Горболіс Лариса Михайлівна).
- «Формування культуромовної особистості фахівця в умовах неперервної освіти» (керівник – доктор педагогічних наук, професор Семеног Олена Миколаївна).
[Звіт 2018 р.],[Звіт 2019 р.]
Регіональна науково-практична конференція молодих учених «Діалекти Сумщини в синхронії та діахронії»
- Оголошення
Регіональна науково-практична конференція молодих учених «Актуальні питання фольклору та фольклористики»
Регіональна науково-практична конференція «Педагогічна майстерність учителя та інноваційні стратегії навчання»
- Інформаційний лист
- Програма
- Збірник
І Всеукраїнська науково-практична конференція «Інфомедійна грамотність: виклики і стратегії розвитку в епоху цифровізації»
Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський та національний досвід
- Програма (2024)
- Програма (2023)
- Програма (2022)
- Збірник (2024)
- Збірник (2022)
- Відеозапис (2024)
- Відеозапис (2023)
Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника
Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті
- Науковий семінар «Етнокультурні коди української літератури 2 половини 20 століття»
- Академічна культура дослідника в освітньому просторі:європейський та національний досвід
- VІ міжнародна науково-практична конференціїя «Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті» (присвячена 300-річчю від дня народження Григорія Сковороди) (8-9 грудня 2022 року)
- Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника (27-28 жовтня 2022 року)
- Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський та національний досвід (12-13 травня 2022 року)
- Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті
- V Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація у науковому дискурсі»
- ІІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі»
- Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника (29.10.2021)
- МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус
https://www.facebook.com/groups/2092758527693355/permalink/2154139381555269/)
https://www.facebook.com/groups/2092758527693355/permalink/2098843337084874/ - Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський та національний досвід (14-15.05.2020) → Резолюція
- Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі (08.11.2019)
- Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника (25.10.2019)
- Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський танаціональний досвід (17.05.2019) → Детальніше див.
- Пантелеймон куліш як національно-духовний феномен: аспекти сучасного наукового осмислення (21.03.2019)
- Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті (06.12.2018)
- Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника (26.10.2018)
- Академічна культура дослідника в освітньому просторі (17.05.2018) → Детальніше див.
- Сумщина в історико-філологічному вимірі (30.03.2018)
- Інноваційна освіта та педагогічна майстерність учителя (21.03.2018)
- Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті (07.12.2017)
- Фото-дайджест обласних науково-практичних конференцій з обміну досвідом
- Інноваційна освіта та педагогічна майстерність учителя (07.11.2017)
- Інновації в освіті та педагогічна майстерність учителя-словесника (25.10.2017)
- Академічна культура дослідника в освітньому просторі (18.05.2017) → Детальніше див.
- Інноваційна освіта та педагогічна майстерність учителя (27.04.2017)
- Інноваційна освіта та педагогічна майстерність учителя (23.02.2017)
- Інноваційна освіта та педагогічна майстерність учителя (22.11.2016)
- Технології, методи і прийоми формування українськомовної особистості (08.11.2016)
- Упровадження концепції національно-патріотичного виховання в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів (13.10.15)
«Теоретичні та методичні засади формування культуромовної особистості фахівця-дослідника в умовах неперервної освіти»
(керівник – доктор педагогічних наук, професор Олена Семеног)
Семеног Олена Миколаївна досліджує проблеми теорії та методики професійної (філологічної) освіти, неперервної педагогічної освіти, методики викладання української мови, етнолінгводидактики, лінгвоперсонології, культури наукової мови, використання інформаційних технологій у філологічній освіті, формування академічної культури дослідника.
Багатолітня освітня діяльність у сфері вищої освіти, результати експериментального дослідження, наукові пошуки О.Семеног стали сприятливим підґрунтям для заснування наукової школи (2013).
Під науковим керівництвом і за наукового консультування доктора педагогічних наук, професора Семеног О. М. захищено 4 докторські та 10 кандидатських дисертацій, дисертацій на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальностей 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки;
13.00.04 – теорія і методика професійної освіти; 011 – Освітні, педагогічні науки.
Доктори і кандидати наук успішно працюють у закладах вищої освіти та науково-дослідних установах України, здійснюють керівництво докторськими і кандидатськими дисертаціями здобувачів, виконують фундаментальні та прикладні дослідження у галузі теорії і методики вищої професійної освіти. Доктори наук Л.Базиль, М.Вовк – стипендіати Кабінету Міністрів України для молодих вчених. Під керівництвом доктора педагогічних наук, професора Вовк М. захищено 5 дисертацій; під керівництвом докторів педагогічних наук Л.Базиль, В.Сидоренко виконується 6 дисертацій.
Результати діяльності наукової школи:
- обґрунтовано теоретичні і методичні засади розвитку літературознавчої компетентності (Базиль Людмила Олександрівна), формування дослідницьких умінь (Олександр Іванович Земка), медіаумінь майбутнього вчителя української мови і літератури в умовах вищого педагогічного навчального закладу (Марина Михайлівна Ячменик);
- обґрунтовано науково-методичну систему розвитку педагогічної майстерності вчителя-словесника в умовах післядипломної освіти з урахуванням положень андрагогічного, акмесинергетичного, аксіологічного, праксеологічного, компетентнісного;
- інтегративного, герменевтичного підходів (Сидоренко Вікторія Вікторівна); модель розвитку професійної мовно-мовленнєвої компетентності вчителя початкових класів у системі післядипломної освіти в процесі підвищення кваліфікації, організаційно-педагогічні умови, які забезпечують позитивну динаміку розвитку професійної мовно-мовленнєвої компетентності вчителів початкових класів (Кожем’якіна Ірина Володимирівна); обґрунтовано і розроблено модель професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у процесі педагогічної практики, яка ґрунтується на засадах системного, особистісно орієнтованого, компетентнісного, аксіологічного, праксеологічного, акмеологічного підходів (Діхнич Катерина Віталіївна);
- здійснено комплексне дослідження наукових засад і традицій освітньої практики вивчення фольклористики у класичних університетах України другої половини ХІХ — на початку ХХІ ст. (Вовк Мирослава Петрівна);
- обґрунтовано педагогічну систему формування підприємницької компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування у закладах вищої освіти (Майковська Вікторія ігорівна), технології підготовки майбутніх фахівців юридичних (Насілєнко Людмила Анатоліївна), економічних (Гордієнко Валентина Павлівна), медичних (Кравченко Олена Павлівна), журналістських (Пономаренко Наталя Петрівна) як культуромовних особистостей; розроблено зміст, форми, методи мовної допрофесійної підготовки іноземних абітурієнтів як невід'ємного складника системи неперервної медичної освіти (Проскуркіна Яна Іванівна), формування українськомовної компетентності іноземних студентів медичних спеціальностей (Левенок Інна Сергіївна).
Ідентифікувати науково-педагогічну школу дозволяє активна науково- педагогічна діяльність, організація міжнародних і всеукраїнських щорічних науково-практичних конференцій «Академічна культура дослідника в освітньому просторі», «Інновації та педагогічна майстерність учителя-словесника», «Формування культуромовної особистості фахівця», «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі» та ін. За останні три роки представниками наукової школи надруковано понад 200 наукових праць, які упроваджені в освітній процес закладів вищої освіти та післядипломної педагогічної освіти. Розробки презентовано на міжнародних та всеукраїнських наукових, науково-практичних заходах.
- Положення
Мета діяльності лабораторії: проведення наукових досліджень та прикладних розробок з питань формування академічної культури дослідника у системі: загальноосвітній навчальний заклад – бакалаврат – магістратура – аспірантура педагогічних ВНЗ. Виконується 2 докторських, 4 кандидатські дослідження.
Мета діяльності: сприяти поширенню функціонування і популяризації вживання української мови в усіх сферах суспільного життя міста Суми і Сумської області; здійснювати освітню, освітньо-консультативну, інформаційно-дидактичну, дослідницьку підтримку підвищення ключових компетентностей учителя-словесника до рівня педагогічної майстерності в умовах міждисциплінарного освітнього середовища на освітніх рівнях: бакалаврат – магістратура закладів вищої педагогічної освіти – освіта упродовж життя на засадах цінностей педагогіки партнерства і наставництва.
Рік заснування: 2023. Періодичність видання: 4 рази на рік. Галузь знань: освіта/педагогіка, гуманітарні науки Фахова реєстрація (категорія «Б»): Наказ МОН України № 76 від 20 червня 2023 року (додаток 3) Спеціальності: 015 - Професійна освіта (за спеціалізаціями), 035 - Філологія |
- Текст у дослідницьких парадигмах: теорія і практика: [колективна монографія] / за загальною редакцією О. М. Семеног. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. – 247 с.
- Пономаренко, Н. П. Формування мовленнєвої компетентності майбутніх фахівців з журналістики: теорія і практика: монографія / Н. П. Пономаренко, О. М. Семеног ; [за ред. О.Семеног] ; МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С, Макаренка. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. – 225 с.
- Ефективні технології навчання і контролю якості знань у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців: монографія / авт. кол. О.Семеног, В.Герман, Н.Громова, О.Рудь, І. Левенок, Н.Пономаренко, М.Ячменик; за заг.ред. О.Семеног – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – 376 с.
- Семеног О.М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: монографія. – Суми: ВВП "Мрія-1" ТОВ, 2005. – 404 с.
- Семеног О.М. Українська культуромовна особистість учителя (шляхи її формування в системі професійної підготовки): монографія / За ред. Л.І.Мацько. – К.: , 2007. – 303 с.
- Семеног О., Вовк М. Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету : [монографія] / Олена Семеног, Мирослава Вовк. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 284 с.
- Громова Н.В. Евристична освіта у творчій самореалізації старшокласників: зміст, структура, способи діяльності, результати // Пізнавально-творча і професійна самореалізація в евристичній освіті: монографія /За ред. М.О. Лазарєва. Суми, 2018.
- Кириленко Н. Етнокультурні коди в художній тканині поезій «шістдесятників»: монографія / Н. Кириленко, І. Влизько. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2018. 96 с.
- Семеног О. Формування основ академічної культури учнівської молоді: [монографія] / Олена Семеног, Вікторія Заярна, Оксана Приходько. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. 284 с. обл арк. 15,8
- Семеног Е. Этнолингводидактическая культура учителя: праксеологический аспект формирования / Е. Семеног // Актуальные проблемы организации обучения в высшей и средней школе : монография / общая редакция проф. Михайличенко О. В. Саарбрюккен : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2018. С. 98–128. (1,0) Німеччина
- Кириленко Н.І. Художня рецепція архетипного образу води в поезії шістдесятників: монографія. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2019. 82 с. (у співавторстві)
- Кириленко Н.І. Купальська народна творчість Великописарівського району Сумської області: сакрально-символічний зміст: монографія. Суми: в-во: Цьома С.П., 2019. 60 с. (у співавторстві)
- Кириленко Н.І. Весільна обрядовість с. Яснопільщина Липоводолинського району Сумської області як система драматично-ритуальних дій та етнокультурний феномен: монографія. Суми: в-во: ФОП Цьома С.П., 2019. 52 с. (у співавторстві)
- Рудь О.Н. Культура профессионального общения как составляющая менеджмента образования / Рудь О.Н. // Topical issues of higher and secondary education : Monograph / The editorship of Professor Oleg Mykhailychenko. – Saarbrucken, Deutschland / Germany: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019. – С. 92–104.
- Горболіс Л. М. Інтермедіальне прочитання української класики //Advanced trends of the modern development of philology in European countries: Collective monograp. Riga: Izdevnieciba «Baltija Publrshing», 2019. Р. 42-60.
- Горболіс Л. Художні особливості прози про АТО Євгена Положія / Л.М. Горболіс, О.М. Горпинченко: монографія. – Суми: ФОП Цьома С. П, 2019. – 112 с.
- Безпечний медіасерфінг підлітків: інтерактивний посібник / авт. кол.: М. М. Ячменик, О. М. Семеног, Н. І. Кириленко, С. І. Моцак. – Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – 51 с.
- Горболіс, Л. М. Теорія літератури і методологічний дискурс: навчальний посібник для студентів-філологів : у 2 ч. Ч. 1 /Л. М. Горболіс ; Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми : СумДПУ імені А .С. Макаренка , 2022. 249 с.
- Горболіс, Л. М. Теорія літератури і методологічний дискурс: навчальний посібник для студентів-філологів : у 2 ч. Ч. 2 /Л. М. Горболіс ; Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми : СумДПУ імені А .С. Макаренка , 2022. 200 с.
- Урок української мови у вимірах педагогічної дії: навч.-метод. посіб. / Олена Семеног. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – 334 с.
- Фахова практика вчителя-словесника: навч. посіб. / О.М. Семеног, Л.О. Базиль, Т.І. Дятленко. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2008. – 428 с.
- Семеног О. Мовне родинознавство: навч. посіб. / Олена Семеног. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – 202 с.
- Семеног О. Мовнокомунікативна особистість учителя й учня у художньо-педагогічному дискурсі: навч. посіб. / Олена Семеног. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – 260 с.
- Семеног О. Українська лексикографія у школі: діалог особистостей: навч.- метод. посіб. / Олена Семеног, Альона Косенко. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – 144 с.
- Семеног О., Фаст О. Академічне письмо: лінгвокультурологічний підхід: навч. посіб. / Олена Семеног, Ольга Фаст. – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. – 221 с.
- Семеног О. М. Етнолінгвістична культура вчителя : навч. посіб. / О. М. Семеног. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – 188 с.
- Горболіс Л.Порівняльне літературознавство: методичні рекомендації для здобувачів спеціальності 035 Філологія другого рівня вищої освіти / укл. Л. М. Горболіс. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024. 47 с. https://repository.sspu.edu.ua
- Українська література першої половини ХІХ століття: методичні рекомендації для здобувачів спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / укл. Л.М. Горболіс. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024. 36 с. https://repository.sspu.edu.ua
- Семеног, О. Методика навчання української мови у закладах загальної середньої освіти: [програма навчальної дисципліни. Кваліфікаційний рівень – магістр (Спеціальність: 014 Середня освіта (Українська мова і література); освітня програма Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова)] / О. Семеног, Н. Пономаренко. − Суми, 2020. − 46 с.
- Мацько Л.І., Груба Т.Л., Семеног О.М. Симоненко Т.В. Програма з української мови (10-11 класи) для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів, 2017. – 84 с.
- Герман В. Синтаксис складного речення: практикум для самостійної роботи. Суми: Видавництво СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. 112 с. http://repository.sspu.edu.ua
- Герман В., Полякова Л. Мистецька термінолексика в поетичній мові Ліни Костенко (семантико-функціональний аспект): монографія. Суми: Видавництво СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2021. 84 с. https://repository.sspu.edu.ua
- Герман В. Сучасна українська літературна мова: синтаксис простого і простого ускладненого речень: методичні рекомендації для студентів 3 курсу спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література). Суми: Вид-во Сум ДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. 68 с. https://repository.sspu.edu.ua
- Герман В. Сучасна українська літературна мова: синтаксис складного речення: методичні рекомендації для студентів 4 курсу спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література). Суми: Вид-во Сум ДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. 68 с. http://repository.sspu.sumy.u
- Герман В. Українська мова: методичні рекомендації для позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму (МАН). Суми: Видавництво СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. 113 с. https://repository.sspu.edu.ua
- Герман В. Типологія помилок: методичні рекомендації для студентів 2 курсу спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література) галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Суми: Видавництво СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. 77 с. http://repository.sspu.edu.ua
- Герман В. Медіакультура вчителя-словесника: інтеграційний аспект формування: методичні рекомендації до практичних занять із мовних дисциплін. Суми: Видавництво СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. 93 с. http://repository.sspu.edu.ua
- Академічна риторика: інтегрована програма навчального курсу (другий рівень освіти) / укл. В. В. Герман. Суми, 2020. 24 с. https://repository.sspu.edu.ua
- Рудь О. М. Сучасна українська літературна мова: Морфеміка. Словотвір. Морфологія : Навчально-методичний посібник. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024. 181 с. (7,6 авт. арк.) https://repository.sspu.edu.ua
- Графіка й орфографія сучасної української літературної мови : Методичні вказівки до практичних занять / Укладач Рудь О. М. Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2022. 54 с. (2,3 авт. арк.) https://repository.sspu.edu.ua
- Українська мова за професійним спрямуванням : Методичні рекомендації до практичних занять для студентів спеціальності «Фізична культура» / Автор-розробник, упорядник Рудь О. М. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. 73 с. (3,1 авт. арк.) https://repository.sspu.edu.ua
- Лексикологія сучасної української літературної мови : Методичні вказівки до практичних занять / Укладач – Рудь О. М. Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2023. 66 с. (2,8 авт. арк.) https://repository.sspu.edu.ua
- Семеног О.М., Вовк М.П., Дятленко Т., Громова Н. Фахова практика майбутнього вчителя-філолога: навч. посіб. / Семеног О., Вовк М., Дятленко Т., Громова Н. Київ: Талком, 2021. 378 с. http://www.irbis-nbuv.gov.ua
- Українська мова за професійним спрямуванням: методичні рекомендації / Укл. Н.В. Громова. Суми: Видавництво СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2022. 62 с. https://repository.sspu.edu.ua
- Фахова українська мова: навчально-методичний комплекс. Суми: СумДПУ імені А.С.Макаренка, 2020. 120 с. https://dl.sspu.edu.ua
- Семеног О.М. Навчання української мови і літератури у вимірах ключових компетентностей: методичний посібник. Суми : Вид-во СумДПУ, 2023. 212 с. http://surl.li
На запит НУШ проф. Семеног О.М. у співавторстві з учителями Сумщини підготувала комплект посібників та підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти з грифом МОН України:
- Українська мова : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / О. Семеног., О. Калинич, Т. Дятленко, М. Білясник, В. Волницька. Тернопіль : Астон, 2023. 244 с. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
Проведено 10 вебінарів «Навчання української мови в контексті пріоритетних компетентностей НУШ» (Суми, Чернівці, Івано-Франківськ, Миколаїв, Тернопіль, Луцьк, Прилуки, Закарпаття). Спільно з УМІФ НАН України розроблено «Мультимедійну онлайн-платформу з української мови» для здобувачів освіти 5-6 класів НУШ (https://e-devel.ulif.org.ua/ ). Співавтор – проф. Семеног О.М.
Ячменик М.М. провела 5 майстер-класів для закладів професійно-технічної освіти Сумської області. 8 майстер-класів із медіаграмотності для вчителів за проєктом “Вивчай і розрізняй”.
Участь викладачів у проєкті «Нова українська школа»
На 2022 рік припадає запуск базової середньої освіти Нової української школи. На запит НУШ проф. Семеног О.М. у співавторстві з учителями Сумщини підготувала комплект посібників та підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти з грифом МОН України:
- Семеног О., Дятленко Т., Білясник М., Волницька В. Українська мова : посібник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Частина 1. Тернопіль : Астон. 144 с.
Зареєстровано у Каталозі надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам за № 3.0397-2021 [рішення експертної комісії з української мови від 26 серпня 2021 року (протокол № 6)]. - Семеног О., Дятленко Т., Білясник М., Волницька В. Українська мова : посібник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Частина 2. Тернопіль : Астон.-104 с.
Зареєстровано у Каталозі надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам за № 3.0397 2021 [рішення експертної комісії з української мови від 04 жовтня 2021 року (протокол № 8)]. - Семеног О., Дятленко Т., Білясник М., Волницька В.Українська мова : посібник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Частина ІII. Тернопіль : Астон, 2021. 256 с.
- Семеног О. М., Дятленко Т. І., Білясник М. Д., Волницька В. В. С30 Українська мова : підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти / О. М. Семеног., Т. І. Дятленко, М. Д. Білясник, В. В. Волницька. — Тернопіль : Астон, 2022. — 336 с. : іл.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140)
Текст у дослідницьких парадигмах: теорія і практика: [колективна монографія] / за загальною редакцією О. М. Семеног. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. – 247 с. У колективній монографії віддзеркалено дослідницьку тему кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка «Текст у сучасних дослідницьких парадигмах». Тема наукової роботи передбачає вивчення специфіки текстових категорій у дослідницьких парадигмах сучасної філології та освітній парадигмі на основі міждисциплінарного підходу. Текст є вагомим змістовим компонентом, закладеним у теоретико-практичні курси, які читають викладачі кафедри. До співавторів книги долучилися українські дослідники, з якими кафедру пов’язує плідна і результативна наукова та викладацька взаємодія. Пропоновані розвідки укладені як статті монографічного видання за тематичними розділами. |
||
Рудь, О. М. Складні прикметники поетичної мови ХХ століття: монографія / О. М. Рудь. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – 248 с. У монографії викладено теоретичні засади дослідження складних прикметників поетичної мови ХХ століття. Розглянуто структурно-семантичні моделі прикметників-композитів за першим та другим компонента. Описано структуру атрибутивних словосполучень із складними прикметниками у функції означення. Проаналізовано функціональне навантаження складних прикметників-епітетів та прикметникових композитів у складі метафори і порівняння. Для науковців, викладачів, аспірантів, магістрантів і студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів, учителів-словесників. |
||
Горболіс, Л. М. Міжмистецькі контакти українського тексту: монографія / Л. М. Горболіс. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2021. – 312 с. У монографії досліджуються багатоаспектні контакти творів українських письменників ХХ – ХХІ ст. В. Стефаника, Марка Черемшини, Лесі Українки, М. Яцківа, О. Довженка, Б.-І. Антонича, П. Ар’є, В. Корнійчука, Л. Білик, І. Роздобудько, М. Жулинського, Т. Сидоренко та ін. з музикою, кіно, театром, хореографією на різних рівнях – архітектонічному, проблемно-тематичному, сюжетотворчому, хронотопічному, образотворчому, наративному, ритміко-інтонаційному тощо. За допомогою міжмистецького підходу з’ясовується художня самобутність, естетична вартість літературних творів. Для літературознавців, мистецтвознавців, студентів гуманітарних напрямків, учителів шкіл, усіх, хто цікавиться неповторним світом мистецтва. |
||
Надутенко Маргарита, Пономаренко Наталія, Семеног Олена. Електронні словники Українського мовно-інформаційного фонду Національної академії наук України в освітньому процесі. Київ. Український мовно-інформаційний фонд Національної академії наук України. 2020. 50 с. У посібнику подано вправи та завдання, що стимулюють користувачів якнайширше використовувати електронні ресурси Українського мовно-інформаційного фонду НАН України на заняттях з української мови. Текстовий матеріал відповідає Державному стандарту базової середньої освіти (2020), програмі для профільного навчання учнів закладів загальної середньої освіти, зорієнтовує на активізацію пізнавальної діяльності учнів, розвиток мовного смаку і мовного чуття рідного слова. |
||
Формування культуромовної особистості фахівця в умовах неперервної освіти: монографія /авт. кол. О.Семеног, В. Герман, Н.Громова, І. Левенок, Н.Пономаренко, М.Надутенко, К.Діхнич //за заг.ред. О.Семеног – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – 212 с. У колективній монографії висвітлено проблеми формування культуромовної особистості фахівця в умовах неперервної освіти. Здійснено аналіз концептів «освіта», «учительська праця», «культуромовна особистість фахівця», «академічна культура дослідника» в українському і польському освітньо-педагогічному дискурсах та в освітній практиці на засадах міждисциплінарного підходу, досвіду мовної, риторичної, медіаосвітньої підготовки майбутніх учителів української мови і літератури. Окремі розділи присвячені розгляду культуромновної підготовки майбутніх учителів початкової школи, фахівців із журналістики, іноземних студентів медичних спеціальностей, міждисциплінарних проєктів кафедри української мови і літератури СумДПУ імені А. С. Макаренка. Монографія адресована освітянам, науковцям, викладачам, магістрантам, аспірантам, усім, кого цікавлять питання мовної освіти фахівців різних профілів. |
||
Семеног О.М. Академічне письмо: лінгвокультурологічний підхід Пропонований навчальний посібник, зорієнтовано на поглиблення знань користувачів науковий стиль української та англійської мови, розширення уявлення про мовні засоби наукового тексту, опанування технології роботи із сучасним українським та англійським науковим текстом. У модулях на основі культурологічного підходів розкриваються важливі аспекти академічного письма українською та англійською мовою: особливості організації наукової праці дослідника: зміст та сутність наукового дослідження, логіка науково-дослідницької роботи, культура праці з науковими текстами різних жанрів, особливості цитування згідно з міжнародними стандартами. Для широкого кола користувачів: магістрантів, майбутніх докторів філософії, науково-педагогічних працівників, для всіх, хто прагне навчитися писати академічний текст. |
||
Захарова В.А. Аналіз поетичного твору в школі У навчальному посібнику висвітлюються окремі питання, пов’язані з проблемою аналізу вірша. Подаються зразки аналізу вибраних поезій, що вивчаються в старших класах. Методичні поради допоможуть студентам під час підготовки до практичних та лабораторних занять із методики викладання літератури. |
||
Бібліографічний покажчик О. М. Семеног Бібліографічний покажчик присвячено О.М. Семеног, доктору педагогічних наук, професору, авторитетному українському вченому, відміннику освіти України, завідувачеві кафедри української мови і літератури СумДПУ імені А. С. Макаренка. У посібнику представлені наукові праці професора О.М. Семеног: монографії, навчальні та навчально-методичні посібники, статті з наукових збірників, матеріалів конференцій, публікації з періодичних видань, фахових вітчизняних та зарубіжних наукових джерел. Покажчик адресовано освітянам, науковцям, аспірантам, фахівцям у галузі філологічної освіти, студентам, працівникам бібліотечних установ. |
||
Беценко Т. П. Вступ до мовознавства У збірнику подано тести зі вступу до мовознавства, зокрема тести для підсумкового тематичного контролю з теорії мови, комплексні тестово-контрольні завдання для підсумкового контролю з курсу, тести для підсумкового контролю, комплексні підсумкові контрольні завдання підвищеної складності та ін. Посібник призначений для здійснення контролю знань за успішністю студентів-філологів, також для організації їхньої самостійної роботи зі вступу до мовознавства. Матеріали посібника можуть бути використані при підготовці конкурсів, олімпіад з української мови. Для студентів-філологів, магістрантів, викладачів філологічних факультетів вищих навчальних закладів, учителів української мови. |
||
Горболіс Л.М. Екологічна культура героїв у художньому потрактуванні українських письменників У навчальному посібнику на матеріалі творів українських письменників ХІХ – ХХ ст. |
||
Беценко Т.П. Естетика мови українських народних дум: текстово-образні одиниці У виданні зібрано і паспортизовано різнорівневі художньо-образні універсальні засоби мовно-поетичної організації думового епосу – самобутнього різновиду фольклорно-пісенного жанру. Актуальні теоретичні аспекти лексикографічного опису мовно-образної системи текстів дум знайшли своє практичне втілення у «Словнику епітетів», «Словнику-покажчикові тавтологічних і плеонастичних структур», «Словнику-покажчику географічних найменувань», «Словнику релігійних понять», «Словнику складних слів», «Словнику метонімічних і синекдохічних конструкцій», «Словнику перифраз», «Словнику евфемізмів», «Словнику оказіональних слів». Пропоноване дослідження є першим в україністиці лексикографічним джерелом, яке присвячене аналізові мовностильових одиниць фольклорних пам’яток взагалі, думових текстів – зокрема. Для науковців, аспірантів, магістрантів, студентів філологічних факультетів вищих начальних закладів, учителів-словесників, учнів, усіх, хто цікавиться проблемами фольклору, поетичного слововживання, стилістики, лінгвостилістичного аналізу художнього тексту. |
||
Семеног О.М. Ефективні технології навчання у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців У монографії здійснено аналіз окремих аспектів лінгвістичної підготовки майбутніх фахівців крізь призму праксеологічного підходу, окреслено нормативно-правову базу й організацію моніторингу якості лінгвістичної підготовки. Дослідницьку увагу приділено особливостям ефективних методів проведення занять із теоретико- та історико-лінгвістичних культуромовних медіа- і лінгводидактичних дисциплін у контексті сучасних тенденцій мовної освіти для студентів філологічних спеціальностей, а також лінгвістичних дисциплін для студентів нефілологічних спеціальностей. Монографія адресована освітянам, науковцям, викладачам, магістрантам, аспірантам, усім, кого цікавлять питання мовної освіти, лінгвістичної підготовки фахівців різних профілів у вищому навчальному закладі, проблеми реалізації праксеологічного підходу моніторингу якості у системі професійної підготовки. |
||
Захарова В.А., Ситник О.В. Життєтворчість Марії Матіос як засіб формування інтересу учнів до сучасної української прози Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам під час проходження педагогічної практики у загальноосвітніх навчальних закладах та вчителям-словесникам під час вивчення творчості сучасних український письменників на уроці літератури. |
||
Горболіс Л.М. Інтерпретаційне поле українського художнього тексту (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) У навчальному посібнику подані статті, присвячені важливим питанням творчості українських письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст., а також теми і питання практичних занять. Навчальний посібник містить питання підсумкового контролю, список рекомендованої літератури, додаткові матеріали, що сприятимуть ефективній організації самостійної роботи студентів третього курсу (освітньо-кваліфікаційний рівень «бакалавр»). Посібник адресований студентам-філологам, аспірантам, викладачам вузів, вчителям шкіл. |
||
Кириленко Н.І, Владимирова В.М. Кваліфікаційна робота з української літератури та фольклору за ОР «магістр» Пропонований посібник є спробою систематизувати інформацію про написання й захист магістерської роботи, вимоги до її оформлення. Для магістрантів закладів вищої освіти. |
||
Семеног О. Культура наукової української мови Навчальний посібник створено з урахуванням вимог кредитно-модульної організації навчального процесу. Розгляд модулів курсу спрямований на поглиблення знань про науковий стиль української мови, розширення уявлення користувача про українську наукову мову, мовні засоби наукового тексту, опанування технології роботи із сучасним українським науковим текстом. Для студентів, магістрантів вищих педагогічних навчальних закладів України, викладачів, учителів, учнів гімназій, колегіумів, ліцеїв. |
||
Семеног О. М. Культура фахової мови У посібнику подано тестові контрольно-пошукові, проблемні завдання, а також варіанти комплексної контрольної роботи для перевірки рівня сформованості складових мовнокомунікативної професійної компетентності фахівців (орфографічної, орфоепічної, лексичної, фразеологічної, граматичної, пунктуаційної, стилістичної та дискурсивної). Завдання укладено відповідно до робочих програм з фахової/ділової української мови, культури наукової мови і можуть бути використані для практичних занять, організації самостійної, індивідуальної роботи у вищих педагогічних навчальних закладах, для самонавчання та самоконтролю. Для студенів, магістрантів, аспірантів педагогічних спеціальностей, педагогічних працівників, широкого кола користувачів. |
||
Захарова В.А. Курсова робота з методики навчання української літератури Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам у написанні та оформленні курсової роботи з методика навчання української літератури. Подані основні вимоги до курсового дослідження, запропоновано методику проведення та порядок оформлення педагогічного експерименту. Описана методика проведення дослідно-експериментального навчання з української літератури. |
||
Захарова В.А. Методика навчання української літератури Методичні рекомендації допоможуть студентам у виконанні самостійної роботи та підготовці до підсумкового контролю знань, умінь та навичок із «Методики навчання української літератури». У рекомендаціях подані критерії оцінювання навчальних досягнень студентів, запропоновані завдання для студентів ОКР «бакалавр», «спеціаліст», «магістр». Рекомендації адресовані передусім студентам факультету іноземної та слов’янської філології, учителям української літератури, а також усім, хто захоплюється літературою та прагне стати вдумливим і цікавим читачем. |
||
Захарова В.А., Дихтяренко Т. О. Методичні рекомендації для вивчення вступу до літературознавства Методичні рекомендації допоможуть студентам вивчити особливості та закономірності словесного мистецтва. У рекомендаціях містяться творчі завдання та пошукові питання, спрямовані на перевірку знань студентів та учнів зі вступу до літературознавства. Рекомендації адресовані передусім старшокласникам, студентам філологічного факультету, учителям літератури, а також усім, хто захоплюється красним письменством, прагне стати вдумливим і цікавим читачем. |
||
Семеног О.М. Мова наша – українська У посібнику подано матеріали до уроків української мови для 10 класу (профіль «українська філологія»). Вміщено унікальний теоретичний матеріал з історії мови, сучасного українського і світового мовознавства, лінгвістики тексту, теорії мовленнєвої діяльності. Представлено систему вправ і завдань, розроблених на засадах дослідницького навчання, з урахуванням комунікативно-діяльнісного підходу. Мета видання – допомогти вчителеві наповнити свій урок оригінальним дидактичним матеріалом, цікавими завданнями, інноваційними формами і прийомами роботи. Для вчителів української мови, учнів-старшокласників, абітурієнтів, студентів-бакалаврів, магістрів і всіх, хто бажає знати українську мову. |
||
Семеног О.М. Мовне родинознавство У посібнику розглядаються соціокультурні аспекти прпофільного навчання з української мови в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Дослідницький матеріал книги спрямований на формування лінгвокультурознавчої компетентності старшокласників, учнів на уроках та в позакласній гуртковій роботі з родинознавства. Пріоритетну роль відведено завданням, які спрямовані на формування дослідницьких умінь виконувати історико-культурологічні коментарі слів-історизмів, етнографізмів, діалектизмів, фразем у фольклорному або худолжньому тексті, проводити самостійну пошукову роботу з етнолінгвокультури рідного краю. Посібник може слугувати дидактичним засобом проведення знань із культуромовних, лінгвометодичних, педагогічних курсів. |
||
Горболіс Л.М. Парадигма народнорелігій-ної моралі в прозі українських письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст. У монографії з’ясовано актуальність питань народнорелігійної моралі у літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ ст., на матеріалі прози порубіжжя осмислено народнорелігійну мораль як складну систему історично й емпірично складених знань, досліджено багатогранні зв’язки героїв із сакральним світом, природою, ближніми. Пропонується студентам, учителям шкіл, викладачам, історикам літератури, культурологам, народознавцям, усім, хто цікавиться проблемами духовної культури українців. |
||
Герман В.В. Риторична культура вчителя в академічному просторі У навчальному посібнику відповідно до чинної навчальної програми з «Сучасної риторики» (ступінь «магістр») окреслено теоретичні класичної риторики й риторичної культури вчителя, жанри сучасного академічного красномовства. Посібник містить лекційний матеріал, проблемно-пошукові завдання для самостійної роботи, контрольну роботу (15 варіантів), тести, короткий словник термінів, додатки тощо. Для студентів і викладачів гуманітарних філологічних факультетів вищих навчальних закладів, учителів загальноосвітніх шкіл. |
||
Захарова В.А., Білоус Є.В. Специфіка художнього хронотопу в історичних романах Михайла Старицького Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам під час проходження педагогічної практики з української літератури за освітнім ступенем «магістр» у загальноосвітніх навчальних закладах та вчителям-словесникам у процесі підготовки до уроків вивчення сучасної української прози. |
||
Рудь О. М. Сучасна українська літературна мова. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія Збірник тестових завдань укладено відповідно до програми курсу «Сучасна українська літературна мова» філологічних факультетів педагогічних університетів. Тестові завдання мають комплексний характер і проводяться як певний підсумок роботи над вивченням конкретної теми. Для перевірки професійної компетентності студентів-філологів застосовуємо тести закритої форми з однією правильною відповіддю. Збірник тестових завдань із сучасної української літературної мови розрахований на вчителів української мови, викладачів і студентів філологічних факультетів. |
||
Герман В.В. Сучасна українська літературна мова: практичний синтаксис У навчально-методичному посібнику відповідно до чинної програми з сучасної української літературної мови (синтаксис) пропонується практичний комплекс з урахуванням традиційних поглядів та нових підходів до кваліфікації синтаксичних одиниць. Посібник містить практикум, контрольні роботи (тематичні й комплексні), тести, схеми й зразки синтаксичних аналізів, таблиці, методичні матеріали на допомогу студентові-практиканту, наукові статті автора тощо. Для студентів і викладачів філологічних факультетів вищих навчальних закладів. |
||
Горболіс Л.М. Теорія літератури і методологічний дискурс Навчальний посібник має сприяти опануванню майбутніми філологами навчальних дисциплін «Теорія літератури», «Культура літературознавчних досліджень (методичний і методологічний аспекти)». Теоретична частина посібника містить короткий виклад окремих тем. Запропонована практична частина може бути залучена на розсуд викладача для проведення практичних занять, перевірки тем, винесених на самостійне опрацювання. Навчальний посібник адресований викладачам, студентам, аспірантам, учителям шкіл. |
||
Захарова В.А., Шолудько О.В. Технологія проблемно-тематичного аналізу прози в літературній освіті старшокласників Навчально-методичний посібник покликаний допомогти студентам-філологам під час проходження педагогічної практики з української літератури за освітнім рівнем «магістр» у загальноосвітніх навчальних закладах та вчителям-словесникам у процесі підготовки до уроків вивчення сучасної української прози. |
||
Горболіс Л.М. Тимотей Бордуляк. Життя і творчість. У книзі висвітлюється життєвий і творчий шлях українського письменника і священика Т. Г. Бордуляка (1863-1936) з’ясовуються художні особливості його доробку, пропонуються тексти недрукованих листів, проповідей, маловідомих спогадів та інші матеріали. Для викладачів і студентів вищої школи, вчителів та учнів шкіл, бібліотекарів й усіх, хто цікавиться проблемами духовності. |
||
Рудь О.М. Українська мова для державних службовців У методичних рекомендаціях подано корисні поради стосовно дотримання орфографічних, лексичних, морфологічних, синтаксичних і пунктуаційних норм у діловому мовленні, володіння загальновживаною лексикою і фаховою термінологією, навичками побудови словосполучень і речень, усним і писемним літературним мовленням, засобами милозвучності української мови, лексикою і фразеологією офіційно-ділового стилю тощо. Методичні рекомендації укладені з урахуванням змісту вимог щодо вільного володіння українською мовою як державною для осіб, які претендують на посади державної служби, визначених у «Стандарті української мови для державних службовців». Для осіб, які претендують на державну службу, державних службовців та усіх поціновувачів української мови. |
||
Семеног О.М. Українська лексикографія у школі: діалог особистостей Окреслено місце і роль української лексикографії у формуванні основ академічної культури старшокласника, сутність лексикографічної компетентності учнів старшої школи, старшокласників. Розроблено творчі, пошуково-дослідні завдання і вправи на формування лексикографічної компетентності старшокласників, що враховують технології особистісно-орієнтованого, проблемного інтерактивного навчання, розвитку критичного мислення. Акцентована увага на вивчення ідіостилю словникаря як особистості з високим рівнем академічної культури. Доведено, що успішність уроку значною мірою залежить від діалогічної взаємодії учителя та учня. Книгу підготовлено в межах колективної теми кафедри української мови «Ефективні технології навчання і контролю якості знань у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців» і адресовано на широке коло користувачів: учителям-словесникам, студентам, магістрантам, керівникам педагогічної практики. Може бути корисним для учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів, слухачів МАН при підготовці до олімпіад, конкурсів наукових робіт. |
||
Владимирова В.М. Українська літератури другої половини ХХ – початку ХХІ століть У посібнику містяться завдання творчого характеру, тести з курсу «Історія української літератури другої половини ХХ – початку ХХІ століть» для поточного та підсумкового контролю результатів навчання, список рекомендованих художніх текстів і критичної літератури. Посібник призначений для студентів-філологів, учителів загальноосвітніх шкіл. |
||
Семеног О. Українська культуромовна особистість учителя: теорія і практика У монографії зосереджено увагу на українській мовній особистості вчителя у проекції лінгвостилістичного, лінгвокультурологічного аналізу, а також на особливостях до професійної філологічної підготовки, деяких аспектах етно-, соціолінгвістичної, літературної, риторичної складових у фаховій підготовці вчителя української мови і літератури. Для науковців, викладачів, аспірантів, студентів, магістрантів вищих навчальних закладів, учителів-словесників. |
||
Семеног О., Гордієнко В. Українська мова: професійне спрямування – біржова діяльність У посібнику розглядаються питання мовної підготовки майбутніх спеціалістів біржової діяльності. Різноманітні контрольні, творчі, проблемно-пошукові завдання орієнтують студентів на формування усної та писемної професійної мовної культури. Для студентів біржових спеціальностей вищих навчальних закладів України. |
||
Семеног О.М. Українська мова: фахове спрямування – юрист Сучасний юрист – це висококомпетентний фахівець з розвиненим юридичним мисленням, правосвідомістю, правовою ерудицією, громадянською зрілістю, високою правовою і психологічною культурою, повновартісна комунікативна особистість. Це означає практичне й усвідомлене володіння нормами сучасної української літературної мови, юридичною термінологією, наявність умінь будувати усний дискурс фахової переконливої комунікації, повноцінна реалізація комунікативних намірів, операцій і мовленнєвих дій через адекватне й раціональне використання засобів мови та врахування конкретики ситуацій професійного спілкування. Пропонований навчальний посібник зорієнтовано на поглиблення знань користувачів про офіційно-діловий, науковий стилі української мови, розширення уявлення про мовні засоби фахового тексту. Виклад теоретичних відомостей перемежовується з практичними порадами стосовно того як отримана наукова інформація може бути використана у професійній діяльності. Для студентів, викладачів вищих юридичних навчальних закладів, вчителів профільних шкіл. |
||
Семеног О. М. Українська мова У посібнику подано матеріал до уроків української мови для 10 класу (профільний рівень). Вміщено унікальний теоретичний матеріал з історії мови, сучасного українського і світового мовознавства, лінгвістики тексту, теорії мовленнєвої діяльності. Представлено систему вправ і завдань, розроблених на засадах дослідницького навчання з урахуванням комунікативно-діяльнісного підходу. Мета видання – допомогти вчителеві наповнити свій урок оригінальним дидактичним матеріалом, цікавими завданнями, інноваційними формами і прийомами роботи. Для учителів української мови, учнів-старшокласників, абітурієнтів, студентів-бакалаврів, магістрів і всіх, хто бажає знати українську мову. |
||
Поляничко Ю. Українська мова за професійним спрямуванням Навчально-методичний посібник створено з метою якісної та ефективної підготовки студентів нефілологічних факультетів із курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». У посібнику вміщено теоретичний матеріал, плани практичних занять, вправи, вправи до кожної теми, а також контрольні тести, питання до іспиту. За цим посібником студенти можуть готуватись самостійно та на практичних заняттях. Для студентів, викладачів, вчителів і усіх, хто прагне здобути й удосконалити знання з української мови. |
||
Семеног О.М. Урок української мови у вимірах педагогічної дії Матеріал книги дібраний і укладений відповідно до сучасних освітніх тенденцій в Україні, спрямований на формування комунікативних, лінгвістичних, лінгвокультурологічної й праграматичної концепцій учня з урахуванням мовної, лінгвістичної, соціокультурної діяльнісної змістових ліній за Державним стандартом з української мови. Вправи та завдання уроків зорієнтовують на поглиблення знань з історії мови, сучасного українського та світового мовознавства, розширення уявлення про лінгвістику тексту, теорії мовленнєвої діяльності, опанування технології дослідницького навчання. Текстовий матеріал зорієнтовує на активізацію пізнавальної діяльності учнів, розвиток духовної сфери особистості, виховання патріотизму, формування естетичного бачення світу, морально-етичних переконань, мовних смаків і мовного чуття рідного слова. Для учителів-словесників, студентів, магістрантів, викладачів, керівників педагогічної практики. |
||
Семеног О.М. Фахова практика вчителя-словесника У посібнику розглядаються особливості фахової практики як невід’ємної складової професійної майстерності вчителя-словесника. З урахуванням сучасних підходів представлено технології уроків і позакласних заходів, в основі концепції яких – філолого-педагогічний, комунікативно-діяльнісний, аксіологічний підходи. Робота з фольклорними, літературо-краєзнавчими, етнолінгвістичними, художніми текстами супроводжується завданнями проблемно-діалогічного, дослідницького характеру. Адресований студентам, магістрантам, учителям, викладачам. Корисний усім, хто цікавиться питаннями сучасної методики в середній і вищій школі. |
||
Семеног О. М. Формування дослідницьких умінь у майбутніх учителів-словесників: теорія і практика У монографії акцентовано увагу на дослідницьких уміннях учителя-словесника, як невід’ємного компонента професійно-педагогічної культури і педагогічної майстерності, обґрунтовано основні дослідницьких умінь майбутніх учителів-словесників. З урахуванням положень системного, особистісно-діяльнісного, контекстного, компетентнісного, синергетичного, культурологічного, текстоцентричного, аксіологічного підходів розроблено і обґрунтовано модель і педагогічні умови формування дослідницьких умінь у майбутніх учителів-словесників, зокрема у процесі вивчення лінгвістичних, історико-літературних дисциплін, самостійної і науково-дослідної роботи, навчальної і педагогічної практики в умовах вищого педагогічного навчального закладу. Для науковців, викладачів, студентів, магістрантів вищих педагогічних навчальних закладів, аспірантів, учителів-словесників. |
||
Захарова В.А., Ткаченко Ю. Художнє вираження психологізму в новелах Василя Стефаника Мета навчально-методичного посібника полягає в дослідженні особливостей художнього вираження психологізму в новелах В. Стефаника. Книга адресована студентам-філологам, учителям-словесникам, викладачам та всім тим, хто цікавиться українською літературою. |
||
Горболіс Л. М. Чужина: коди інтерпретації У книзі представлено матеріали з проблем еміграції. Перший блок складають статті про українців (Т. Шевченко, П. Грабовський, О. Олесь, |
Студентські наукові гуртки у 2024-2025 н. р.:
- зав. каф. Герман В. В. «Риторична культура вчителя»;
- д. філол. наук, проф. Горболіс Л.М. «Національна самобутність української літератури»;
- к.п.н., доц. Громова Н.В. «Інноваційні підходи до навчання української мови в НУШ»;
- к.ф.н., доц. Кириленко Н.І. «Фольклорні традиції Сумщини»;
- к.ф.н., доц. Рудь О. М. «Особливості поетичної мови ⅩⅩⅠ століття»;
- к.ф.н.,доц. Кумеда О.П. «Дослідження зв’язків діалектної та літературної мови»;
- к.п.н., ст. викл. Ячменик М.М. «Медіакультура майбутнього вчителя»
Переможці конкурсу імені П. Яцика
- Підготовка студентки IV курсу А. Саларьової до участі у ІІ турі Всеукраїнського конкурсу студентських досліджень із соціолінгвістики (Львівський національний університет імені Івана Франка, квітень 2018 р.), де студентка посіла 3 місце. (керівник – Брага І.І.)
- Підготовка магістрантки V курсу А. Саларьової до участі в ІІ етапі ХIX Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, де магістрантка посіла 3 місце (м. Суми, СумДПУ імені А.С. Макаренка, грудень 2018 р.). (керівник – Брага І.І.)
- Підготовка студентки ІV курсу А. Зякун, 242 групи до І етапу ХIX Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика 2018 р., де посіла 2 місце (керівник – Беценко Т.П.)
- Підготовка студентки ІІІ курсу, 231 групи до ІІ етапу ХXІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика 2021 р., де посіла 2 місце (керівник – Герман В.В.)
- Підготовка студентки V курсу Ю. Назаренко, 252 групи до ІІ етапу ХXІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика 2021 р., де посіла 3 місце (керівник – Семеног О.М.)
- Підготовка студентки ІV курсу Є. Драновської, 241 групи до ІІ етапу ХXІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика 2022 р., де посіла 3 місце (керівник – Герман В.В.)
Переможці Міжнародного мовно-літературного конкурсу української та студентської молоді імені Тараса Шевченка
Під керівництвом доц. Владимирової В.М. студентка 3 курсу Симончук Анастасія взяла участь у VІІІ Міжнародному мовно-літературному конкурсі української та студентської молоді імені Тараса Шевченка (ІІІ місце).
Під керівництвом доц. Кириленко Н.І. студентка 4 курсу Сердюк Катерина посіла ІІІ місце у ХІІ Міжнародному мовно-літературному конкурсі української та студентської молоді імені Тараса Шевченка (2021 р.)
Під керівництвом доц. Кириленко Н.І. студентка 5 курсу Сердюк Катерина посіла ІІ місце у ХІІІ Міжнародному мовно-літературному конкурсі української та студентської молоді імені Тараса Шевченка (2022 р.)
Перемоги у конкурсах
У 2018 р. підготовлено студентську наукову роботу Матвієнко Валерії «Духовні пріоритети героїв збірки Бориса Гуменюка «Блокпост» для участі у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт з української літератури (м. Умань, березень 2018 р.). Робота відзначена дипломом І ступеня.
Підготовлено до виступу на Всеукраїнській студентській науковій конференції «Актуальні питання лінгвістики та лінгводидактики» (м. Умань, квітень 2018 р.) студентку В. Матвієнко (н. керівник – проф. Горболіс Л.М.).
Під керівництвом доц. Громової Н.В. студент Баранцев Ярослав переміг у Всеукраїнському марафоні з української мови імені Петра Яцика в категорії студенти ЗВО
Конкурс есе учнівської та студентської молоді «Мій Шевченко» (2022 р.) ‒ І місце посіла Сердюк Катерина (керівник – Кириленко Н.І.)
Під керівництвом Семеног О.М., студентка 241 групи Деркач Катерина успішно узяла участь у Всеукраїнському конкурсі наукових робіт «Інновації для відновлення України: погляд молоді» (І місце).
Єлизавета Драновська, студентка 3-го курсу узяла участь у ІІ Міжнародному міждисциплінарний конкурсі наукових і мистецьких робіт імені Володимира Маняка та Лідії Коваленко у номінації «Кращі наукові і творчі роботи студентів, аспірантів, молодих науковців» та посіла 1 місце.
Студентські збірники
Філологічні студії (2020) Збірник присвячений актуальним проблемам слов’янської та германської філології. Тематика статей охоплює питання фундаментальних і прикладних аспектів лінгвістики, літературознавства і фольклору. Автори досліджують проблеми етимології, історії, лексикології мов, теоретичні питання історії української та світової літератури, а також актуальні проблеми методики викладання філологічних дисциплін. Матеріали збірника адресовані науковцям, викладачам, аспірантам, студентам філологічних факультетів, а також учителям гімназій, ліцеїв, середніх шкіл. |
|
Актуальні питання філології та методології (2019) Збірник присвячений актуальним проблемам слов’янської та германської філології. Тематика статей охоплює питання фундаментальних і прикладних аспектів лінгвістики та літературознавства. Автори досліджують проблеми етимології, діалектології, історії, лексикології мов, теоретичні питання історії української, російської та світової літератури, а також актуальні проблеми методології. До збірника увійшли розвідки студентів, висвітлені під час роботи ІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в науковому дискурсі» (8 листопада 2019 р.). Матеріали збірника адресовані науковцям, викладачам, аспірантам, студентам філологічних факультетів, а також учителям гімназій, ліцеїв, середніх шкіл. |
- Про кафедру
- Нормативні документи
- Сертифікати на провадження освітньої діяльності
- Освітньо-професійні програми
- Робочі програми
- Планування роботи кафедри
- Освітня діяльність
- Моніторинг якості освіти за ОПП
- Академічна мобільність
- Академічна доброчесність
- Неформальна та дуальна освіта
- Співпраця зі стейкхолдерами та гостьові заняття
- Наукова робота
- Міжнародна діяльність
- Проєкти та конкурси
- Підвищення кваліфікації
- Відзнаки та нагороди
- Профорієнтаційна робота
- Виховна робота
- Випускники
- Програма розвитку української мови в університеті
- Періодичні часописи кафедри
- Новини